Koniec pierwszego etapu szkoły podstawowej
Czy dziecko, prawie nastolatek, który do tej pory nie nauczył się czytać samogłosek, chociaż podaje coraz lepiej (metoda krakowska od 2008), ma
jeszcze szansę nauczyć się czytać i pisać? Co można osiągnąć w pracy z
dzieckiem z upośledzeniem umiarkowanym i autyzmem? Szkoła mówi, żeby odpuścić, ale jako matka nie potrafię. Z drugiej strony nie chcę też przeciążać głęboko niepełnosprawnego dziecka. Uczyć tak tylko, żeby zająć czas? Może lepiej pójść na spacer? Zwracam się do Pani Profesor jako do osoby, która jest dla mnie autorytetem.
Danuta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Danuto,
Terapia to z pewnością nie jest obciążanie dziecka, ale rozumiem Pani wątpliwości. Nie wiem, jak synek się komunikuje z domownikami i z terapeutką. Im więcej zainteresowania osobami, tym większe szanse, że jeszcze uda się tę komunikację poprawić, a tym samym podnieść poziom życia dziecka. Może warto wprowadzić globalne rzeczowniki, ale ufam, że tak było. Bardzo trudno mi radzić, bo przecież nie wiem, jak terapia przebiegała. Nie wiem, czy były próby MTG, mam też nadzieję, że stosowano wszystkie elementy metody krakowskiej, a więc i program słuchowy. Może warto rozpocząć takie ćwiczenia podczas, których uczymy dziecko
współpracy i działania. Chodzi o rozumienie i wykonywanie codziennych poleceń.
Dziecko rozwija się do 21 roku życia, a wszystko co osiągnie do tego czasu pozwoli mu lepiej funkcjonować.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska