Warszawa

Porady naszych Ekspertów

5-letni chlopczyk z zespolem downa, nie gryzie i bardzo mało mówi

Ignaś jest po operacji serca, którą miał kilka miesięcy po urodzeniu. Niestety tak się zdarzyło, że podczas naszych dwóch dłuższych pobytów w szpitalu był karmiony sondą. Trochę czasu upłynęło zanim po urodzeniu zaczął ssać, a później po drugim pobycie w szpitalu krztusił się już wszystkim, choć wcześniej z łyżeczki sam zbierał np. jabłko, do tej pory wszyscy specjaliści nie są w stanie poradzić mi, co z tym fantem
zrobić... Ignacy rozumie, że inni gryzą, pokazujemy mu itp. Zdarzy się, że sam coś odgryzie np. kawałek banana czy innego owocu, ale zaraz wypluwa. Wydaje się, że rozumie większość poleceń, potrafi pokazać komuś, co się dzieje lub co ewentualnie chce poprzez "ach, ojej, bach, dać". Wymawia bardzo ładnie z różną intonacją "mama, dada, baba", umie naśladować większość zwierzątek. Dużo pokazuje poprzez gesty, pani logopeda, z którą ma zajęcia poleciła mi Makaton, ale mam mieszane uczucia, bo to są jednak gesty, które on, co prawda jakoś łapie, ale chyba nie widzę w tym sensu na dłuższą metę... Często Ignacy bardzo chciałby coś powiedzieć i kompletnie nie umie, a ja staram się domyślić, o co może chodzić. Bardzo proszę o radę.
WIRGINIA
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Wirginio,

Słusznie odrzuciła Pani Makaton, bo jego stosowanie zablokuje komunikację z pozostałymi członkami rodziny, którzy systemu nie znają. Mamy duże sukcesy w pracy z dziećmi z ZD, i choć Ignaś jest już duży radzę rozpocząć od programu słuchowego, a jeśli się nie uda to jest jeszcze MTG. Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl  oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).  Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l.pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, aby dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie
jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Jeśli chodzi o problem gryzienia proszę poszukać kontaktu do pani Aleksandry Łady (bada dzieci w Krakowie, na Śląsku i w Warszawie).

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: słuch, mowa, serce

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć