Mowa a głoskowanie
Witam!
Mój syn (5,5 l.) ma problemy z głoskowaniem, ale również z kojarzeniem np. obrazek burzy kojarzy z młotkiem. Jak mam to naprawić? Dodam, że zaczął mówić, jak skończył 3 lata i ma powiększony trzeci migdał, który czasami blokuje uszy. Jest niechętny do nauki. Co mam robić, żeby mu pomóc? Proszę o poradę.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
Przede wszystkim metoda nauczania czytania przez głoskowanie jest błędna. Polecam programy sylabowe: "Kocham czytać" (www.we.pl) lub "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com). W tym wydawnictwie jest także podręcznik do klasy pierwszej dla sześciolatków. Jednak najważniejsze jest wykonanie badania słuchu.
Nic Pani nie pisze o artykulacji, czy chłopiec wymawia prawidłowo wszystkie głoski. Jeśli nie, polecam program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" (www.arson.pl). Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska