Obsesja na punkcie postaci z bajek
Nasz 6-letni syn od 2 lat ma obsesję na punkcie transformersów
tj. auto-robotów - postaci z filmu i bajki. Zaczęło być to bardzo uciążliwe i
sprawia problem w domu i szkole. Syn w nic innego nie chce się bawić,
zachowuje się, śpi, chodzi, mówi jak transformers. Jego fascynacja
sprawia duży problem w szkole. Zaczyna odstawać od grupy, dzieci nie chcą się z nim bawić, ani współpracować, bo słyszą tylko o jednym. Na prośby pani wychowawczyni też nie reaguje, maluje tylko transformersy, wszędzie je widzi i wszystko się z nimi kojarzy, nawet my rodzice. Syn posiada kilka takich zabawek, bo na samym początku widzieliśmy jaką sprawiły mu radość, jednak nie przesadzaliśmy z kupnem ulubionych bohaterów. Wcześniej był fanem pociągów i samochodów, jak każdy chłopiec. Martwi nas jego zachowanie, nie potrafimy sobie z tym poradzić. Tłumaczymy, że auto-roboty nie istnieją, że to bajka, że są wymyślone. Syn ma na prawdę dużo innych zabawek ale w ogóle
nie zwraca na nie uwagi. Uwielbia klocki, ale z nich też buduje tylko
transformersy. Jesteśmy bezsilni, próbujemy przez cały wolny czas, jaki
spędzamy razem, zainteresować syna czymś innym, ale jest to tylko chwilowe i wszystko wraca do punktu wyjścia. Od września tego roku idzie do pierwszej klasy, a jego obsesja się pogłębia i nic nie wskazuje na to, żeby się to zmieniło. Proszę o pomoc i poradę, jeśli na podstawie krótkiego przedstawienia problemu jest nam Pani w stanie pomóc. Odpowiem na wszystkie pytania, dziękuje i pozdrawiam.
Agnieszka

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam
Niewątpliwie synek za szybko oglądał tę bajkę. Nie jest ona najlepsza
dla 4 -latka, ale co się stało... Wydaje mi się, że zachowanie synka nie
wynika z tego. On nadmiernie przywiązuje się i pogłębia jeden temat. To
niestety ogranicza jego rozwój. Z opisu Pani wynika, że pojawiają się
problemy w relacji z rówieśnikami i pedagogiem. Myślę, że powinniście
Państwo udać się na diagnozę psychologiczną. Nie znam dziecka, ale
niektóre z opisanych przez Panią zachowań mogą świadczyć o zaburzeniu
rozwoju. Taki sposób zabawy mają bardzo często dzieci z zespołem
Aspergera. Warto zdiagnozować synka.
Maria Ziółkowska