Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Jak odchudzic siedmiolatka

Moje siedmioletnie dziecko waży 39 kilogramów. Próbowałam go odchudzać, zmniejszyć ilość jedzenia nie udało się. Problem powstał rok temu, dziecko często chorowało angina zatoki, kiedy zostały wycięte migdały i wyzdrowiał nabył niesamowitego apetytu. Poza tym rodzina ze strony męża ma problemy z nadwagą.
Bardzo proszę o pomoc.
Justyna Marszałkowska - Dietetyk medyczny

Dietetyk medyczny

Justyna Marszałkowska

Odpowiedź:

Otyłość prosta jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń u dzieci. Istnieją trzy główne czynniki powodujące ją. Należą do nich: czynniki genetyczne, środowiskowe oraz najbardziej powszechny (nie tylko u dzieci) zbyt duża ilość dostarczanej energii z pożywieniem. Na nasze geny nie mamy wpływu, jednak czynniki środowiskowe ,(do których zaliczamy: nieprawidłowe odżywianie się matki w czasie ciąży, przekarmianie dziecka od najmłodszych lat, nieregularnie spożywane posiłki oraz częste podjadanie) jak również ilość i jakość spożywanego pokarmu możemy modyfikować i w zależności od potrzeby operować nimi.

Leczenie otyłości u dzieci jest niezwykle trudne, gdyż stosowanie w tak młodym wieku niskokalorycznych diet, a tym bardziej leków czy ziół odchudzających jest bardzo niebezpieczne i może prowadzić do poważnych zaburzeń rozwojowych. W przypadku walki z otyłością u dzieci konieczna jest wizyta u specjalisty i konsultacja z interdyscyplinarnym zespołem w skład, którego wchodzi dietetyk, lekarz oraz czasem także psycholog. Dlatego właśnie, podane przeze mnie wskazówki proszę traktować, jako bardzo ogólne wytyczne.

1. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne powinno wynosić tyle ile u zdrowego dziecka w danym wieku (bez nadwagi). Proces zmniejszania kaloryczności diety (do fizjologicznej normy) powinien przebiegać stopniowo, tak by dziecko nie wyczuwało drastycznych zmian, w jakości i ilości spożywanych posiłków. Pomimo, że kaloryczność posiłków będzie się stopniowo zmniejszała konieczne jest, aby dostarczały one wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz minerałów.

2. Należy zwiększyć udział warzyw i niskokalorycznych owoców, pieczywo białe i półsłodkie zastąpić pieczywem razowym oraz grubymi kaszami - są to naturalne źródła błonnika, który szybko powoduje uczucie sytości, (co znacznie obniża łaknienie).

3. Od najmłodszych lat trzeba systematycznie wypracowywać u dziecka prawidłowe postawy żywieniowe: spożywanie regularnie 4-5 wartościowych posiłków dziennie i nie podjadanie pomiędzy nimi (zwłaszcza słodyczy, słodkich, gazowanych napojów oraz dań typu fast food).

4. Bardzo istotną i często praktykowaną metodą wychowawczą jest stosowanie pokarmu, jako nagrody! Należy się tego wystrzegać i nie przyzwyczajać dziecka do tego typu praktyk.

5. i ostatnim, równie ważnym elementem w procesie chudnięcia jest zwiększenie aktywności fizycznej dziecka – spacery, gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Należy starać się odwracać uwagę dziecka poprzez zachęcanie go do różnego rodzaju zajęć poza szkolnych (rysowanie, czytanie, taniec, lepienie ceramiki i in.) przez, co więcej czasu i uwagi zacznie ono poświęcać swoim nowym zainteresowaniem aniżeli posiłkom.

Przy przestrzeganiu tych zaleceń redukcja masy ciała będzie następowała łagodnie, ale systematycznie. Jednak przypominam, iż tego typu pacjenci muszą być objęci szczególną opieką, dlatego przed zastosowaniem jakiejkolwiek większej modyfikacji diety konieczna jest konsultacja ze specjalistą.

Justyna Marszałkowska
dietetyk medyczny
 

Zobacz inne porady w tematyce: odchudzanie, dieta


KOMENTARZE:

witam moj syn skonczyl w lutym 5 latek ma 116 cm wzrostu i waży 27 kilo czy to jest dużo ma brzuszek z fałdkami dodam ze ja i maz tez jestesmy troche przy kosci czy to ma jakies znaczenie tym bardziej ze on malo je dziekuje

dodany: 2014-06-09 08:51:27, przez: marcel

mam 8l nie wiem co zrobić żeby schudnąć chodze na basen będę chodziła do luzu co jeszcze

dodany: 2014-03-29 22:42:23, przez: wiktoria

Witam. Moj syn ma prawie 7 lat i wazy az 44 kg przy wzroscie 122cm. Jezdzi na rowerze jest bardzo ruchliwy ale i okragly. Nie lubi warzyw i owocow. Nie daje mu slodyczy ale waga stoi. Badania robilam i wyszly ok ale chyba za malo nalegalam na lekarza na inne badania bo moze cos nie tak jest w srodku.tarczyca? Niewiem. Potrzebuje pomocy

dodany: 2014-03-04 21:30:17, przez: mama

Mam 7 letnia corke i wazy 25 kg i nie wiem gdzie zglosic się o pomoc sniadania nie jada ale co godzina musi jesc szczególnie na noc

dodany: 2014-02-09 17:11:41, przez: izzza

Mój starszy syn też był w Ciechocinku, schudł ale też szybko przytył. Miał ok. 9 lat . Ciągle podjadał aż w wieku 17 lat ważył 130 kg i nic nie pomagało aż w pewnym momencie życia coś w nim pękło i postanowił schudnąć . Przestał podjadać i odżywia się zdrowo, chodzi na siłownie i gra dużo w piłkę. Po 3 miesiącach waży 113 kg . Ma 185 cm wzrostu i chciałby ważyć 90 kg więc jeszcze daleka droga przed nim. Przez tyle lat nie mogłam sobie z nim poradzić i sam zrozumiał ale za późno bo ma rozstępy i pewnie zdrowie już ucierpiało. Wyniki niby ok , dodam że od dawna choruję na astmę oskrzelową i brał sterydy (encorton)i wziewne . Teraz mam następny problem z 9-cio letnim synem Też astma, senatoria i nadwaga, waży 64 kg przy wzroście 152 cm. Ciągle głodny, marze żeby mu pomóc .Zobaczymy czy damy radę.

dodany: 2013-09-06 09:39:33, przez: Ela

Witam mam problem z mom synem ma 5 lat i dzis doznalam szoku caly czas kontrolowalam wage 2 rzy w tygodniu go wazylam ale przez chorobe sfolgowalam i teraz jest 39kg, nie wiem co robic tym bardziej ze apetyt to on ma, ale dopiero w nocy. W ciagu dnia je bardzo malo obiadu prawie wcale a wieczorem zjada za 3 i dodam ze sam sobie bierze jedzenie jak nie widze, najgorsze jest to ze czasem potrafi zjesc 8 jogurtow i dalej zajada rozne smakolyki .Prosze pomozcie bo juz wszystkie metody wykorzystalam a waga zamias w dol to w gore leci.

dodany: 2013-02-26 23:32:45, przez: Kaska

Moja córka ma 11 lat mierzy 15ocm. i waży 51 cm. Odżywia się normalnie ćwiczy codziennie po 1 godz. i dużo się rusza na świeżym powietrzu. Może wie ktoś z was jak temu zaradzić

dodany: 2013-02-19 14:47:01, przez: Ojoj

Drogie mamy ; 1. 5 razy dziennie -małe porcje 2. żadnego podjadania tzn.owoce ,czipsy ,itd... 3. przynajmniej 1,5 litra wody dzienni 4. wysiłek fizyczny -polubić(zacząć od spacerów 30min.dziennie 5. nie robić zakupów ponad miarę (więcej art.niż na dwa dni .Spisywać je na kartce ) 6. organizować proste i zdrowe posiłki np. śniadanie;jogurt naturalny z płatkami owsianymi idaktykami śniadanie 2;kanapka z chleba razowego+owoc obiad;talerz zupy (nie z proszku!) podwieczorek;owoce lub warzywa lub coś co się lubi lecz do 200 gram (do godz.16) kolacja;np.kanapka z dżemem =szklanka mleka(pieczywo zawsze pełnoziarniste )a kolacja do godz.18 DIETA MAŁO JEŚĆ I POLUBIĆ SPORT Mój nr tel;600-757-519(pomogę na terenie warszawy i okolic Marzenka:)

dodany: 2012-12-25 22:22:13, przez: Marzena

Co mam zrobić abym schudła proszę pomóżcie mi

dodany: 2012-02-29 09:59:58, przez: Asia

Witam, czytam i tak sie zastanawiam. Byłam z moim 12-latkiem u dietetyka. Syn ma jakies 160 cm i teraz ok. 57 kg. Jest to bardzo trudne, dieta jest naprawde cięzka, żadnych smażonych na tłuszczu rzeczy, zero słodkiego, bardzo mało owaców i zero podjadania, jemy tylko do 18.00 potem nic juz, chyba ze herbata zielona albo owocowa. trzeba isc do dietetyka bo samemu niestety nie damy rady. A poza tym dietetyk przynajmniej nasz w przykładowych zbilansownych dniach umieszcza to co lubimy ale tez tegoczego nie lubimy (surówki i świeże surowe warzywa) a my z tomkiem tylko warzywa na ciepło. nio iwszystko niweczą jakies rodzinne imprezki, świeta, urodziny wyjazdy. Ale głowa do góry będzie dobrze pozdrawiamy.

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: mamatomka0

ja mam pytanie moja 7-letnia córka waży 43kg i mierzy135 co mam robić aby schudła.

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: ola

moja 12 córka waży 75 kg i mierzy 163m.nie uprawa sportu od dzisiaj cwiczy 1godz dziennie.mafałdy i rozstepy. ona mie chce isc do dietetyka co mam robić aby schudla.?

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: marta

elfinka a udało się potem utrzy,ać wagę? Bo to trochę dużo 6 kg w 3 tyg dla dziecka.. Wiem że dzieci się tam więcej ruszają i w ogóle, ale dietetycy generalnie mówią że dziecko powinno chudnąć max. 0,7- do 1kg tygodniowo.

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: Betsi

Rowniez odchudzalam swojego syna ! Byl wtedy w wieku chyba 10-12 lat!Bardzo chorowal , mial astme wiec co za tym idzie ogromne ilosci lekow wziewnych w tym sterydy! Po kolejnym pobycie w szpitalu na wypisie stalo: nadwaga! wiec wzielismy sie do dziela! 1. pani Marszalkowska pisze dobrze ale niestety sa to informacje , ktore wszyscy znaja ale nie wiedza jak stosowac! 2. Ja z mezem jedlismy to samo co nasz syn ( w kuchni miesko sie smazy - zapach sie rozchodzi a dziecko na talerzu ma gotowane , bez przypraw Tak nie wolno!!!) 3.Dziecko powoli odzwyczajalo sie od slodyczy 4. Owoce jadlo! ale tylko niektore i i w pewnych godzinach 5. Plywanie - rower ( rewelacja) 6. ZADNYCH CHRUPEK !!! 7. Mozna naprawde przyrzadzic wspaniale posilki bez zbytecznego tluszczu dzis syn ma 17 lat jest szczuply wysportowany i zdrowy! Serdecznie pozdrawiam!

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: ciamber

moja 11-letnia curka wazy 52kg wzrost150 uprawia sport je owoce i wazywa z trzema posilkami dzienie i nic

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: mama

Parę lat temu moją córkę z nadwagą wysłałam do sanatorium. W domu za zadne skarby nie dało jej się odchudzić. Lata walki.. i nic.. Skierowanie otrzymała od pediatry, turnus był bezpłatny, trwał 3 tygodnie - dziecko schudło 6 kg. Polecam zatem Ciechocinek :))))

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: elfinka

Ja myślę, że najważniejsze jest utrzymywanie regularnych posiłków i wspólne jedzenie. Tzn wiadomo, że w szkole dziecko będzie jadło swój drobny posiłek, tak jak my w pracy. Ale śniadanie, kolacja, obiad - powinny być w miarę możliwości jedzone razem. Wtedy mamy kontrolę nad porcjami, nad regularnością posiłków itp. Wiadomo, że trudno jest dziecku odmówić, ale to zaprocentuje w przyszłości i będzie nam na pewno wdzięczne. Inne kluczowe zasady to zakaz jedzenia słodyczny (lub tylko w niedzielę) i unikanie przechowywania jakichkolwiek snacków, czegoś, po co dziecko by mogło sięgnąć i podjadać.

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: deborah83

ja miałam podobny problem z nadwagą u swojego synka - 11 - letniego Czarka. Musieliśmy zmienić nawyki żywieniowe, nie tylko u dziecka, ale u całej rodziny. Przede wszystkim zaczęłam od tego, że zmieniłam garnki i zaczęłam przygotowywać potrawy dla całej rodziny w garnku rzymskim, który zamówiłam przez internet, czyli krok 1: ograniczyliśmy zużycie tłuszczu. Następnie zmieniłam porę jedzenia kolacji na wcześniejszą, według zasady, że po godzinie 18.00 nie powinno się już jeść. Ostatnie działanie, na które się zdecydowałam to takie, że w dni w weekend, w które było ciepło, jeździliśmy całą rodziną na rowerach lub wybieraliśmy się na długi spacer. No i w końcu pomogło. Nie tylko Czarek schudł 7 kilo, ale ja i mój mąż również straciliśmy na wadze.

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: pola39

Mi pomógł program , który poleciła przyjaciółka. Jest bezpieczny nie polega na chemii i tabletkach.Kupiłam , zarejestrowałam się i załadowałam na komputer. Kontroluję w ciągu dnia to co zjem i spalę. Jest bardzo łatwy i czytelny- co jest dla mnie ważne, bo mam pracę biurową i trudno byłoby mi się skupiać na liczeniu kalorii. ALE NA SZCZĘŚCIE ONE SĄ JUŻ POLICZONE. Wszystkie dane mam w łyżkach, kubkach, talerzach, szklankach- nie musze przeliczać :) Jednym słowem - jest efekt:) Schudłam 5 kilo w ciągu 2 tygodni jedząc to na co miałam ochotę ale pod kontrolą. Ostatnio udało mi się nawet męża zachęcić- brzuszek piwny zrzuca ;)))

dodany: 2008-12-18 14:33:23, przez: Kristina


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 800 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Portal czasdzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

podaj prawidłowy e-mail
Zobacz co zyskujesz

Akcja na Czasie!

Kształtowanie nawyku czytania jest szczególnie ważne w wieku dziecięcym. Zadaniem rodziców jest wspieranie dzieci uczących się czytać. Brak zachęty z ich strony oraz brak przykładu wpływa na niechęć dzieci...  
Advertisement

Zdrowe przekąski

Chyba nie ma dziecka, które nie uwielbiałoby słodyczy. Niestety nie są one najlepszym rozwiązaniem dla najmłodszych - słodkości ze sklepu zawierają bardzo dużo cukru, konserwantów i polepszaczy smaku....  

Nowinki

Czy nasze dzieci zapłacą wysoką cenę za złe odżywianie?

Czy nasze dzieci zapłacą wysoką cenę za złe odżywianie?

Prawidłowe nawyki żywieniowe powinny być utrwalane już od najmłodszych lat, co skutkuje dużą szansą ich przestrzeganie w życiu dorosłym. W codziennym jadłospisie dziecka powinno znaleźć się co najmniej 4-5 posiłków  
Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju

Eksperymentalne Warsztaty Integralnego Rozwoju

Nie jest tajemnicą, że mózg dziecka w wieku przedszkolnym posiada ogromne zdolności plastyczne, co pozwala dziecku na wytworzenie licznych połączeń nerwowych, a co za tym idzie, naukę bogatego repertuaru zachowań już we wczesnym okresie życia.   

Okiem Rodzica

Ćwiczenia na plecy w pozycji stojącej

Ćwiczenia na plecy w pozycji stojącej

Zapraszamy do oglądnięcia materiałów wszystkie przyszłe mamy...  

Gry na Czasie

Spędź czas rodzinnie przy grze

Spędź czas rodzinnie przy grze

Chwile, kiedy rodzice i dzieci aktywnie przeżywają emocje związane z zabawą to momenty niepowtarzalne. Wspólne gry łączą rodzinę, wzmacniają więzi między jej członkami i stwarzają okazję do dzielenia...  

W domu z dzieckiem

Super Mamy w Limango Domowa Akademia Ucz się z nami EkoRodzice radzą

Sonda – Czas Dzieci

Co decyduje o wyborze przez Was szkoły językowej dla dziecka?
cena
lokalizacja
warunki lokalowe
rekomendacja znajomych
kompetencje kadry
dodatkowe meteriały dydaktyczne / dostęp do mediateki
metoda stosowana przez szkołę
inne


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2014