Kategoryczna odmowa dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi u 2-latka
Witam,
Córka skończyła niedawno 2 lata. Nigdy nie dzieliła się swoimi zabawkami z innymi dziećmi, z wyjątkiem sporadycznych przypadków, i zupełnie nie wiem jak mogę ją tego nauczyć - tłumaczenie, podawanie przykładów, wspominanie, że znajome jej dzieci udostępniają jej zabawki nic nie daje.
Gdy odwiedzą nas inne dzieci, córka zabiera i próbuje schować po kolei każdą zabawkę, którą dzieci się zainteresują, reaguje nerwowo, gwałtownie, głośno protestuje. Nie zmuszam jej do dzielenia się, nie zabieram zabawek. Czy to kwestia rozwojowa? Jak mogę pomóc córce lepiej radzić sobie z takimi sytuacjami?
Katarzyna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam
jest to etap rozwoju. Żeby móc podzielić się zabawką muszę najpierw dowiedzieć się co to znaczy ją posiadać. A znaczy to tyle, że ja decyduję o tym kto się nią bawi i jak. Proszę spokojnie przyjąć ten etap rozwoju. Nie zmuszać córeczki do dzielenia się zabawkami. Można nazywać jej zachowania " Nie chcesz podzielić się zabawkami, bo to twoja zabawka i ty o niej decydujesz". Proponować wymianę np. "Jeśli ty pokażesz chłopczykowi lalkę on pokaże ci misia. Możecie na chwilę się zamienić". Warto również czytać dziecku bajki, w których bohaterowie przeżywają podobne rozterki np. z serii Kamyczek "To moje".
Pozdrawiam Maria Ziółkowska