Zacinanie rozwojowe
Witam serdecznie, Moja 32 miesięczna córcia od prawie 3 m-cy się zacina. Bywa, że mówi poprawnie i później przychodzi ponownie "gorszy czas" Zauważyłam, że ma problem z wymówieniem słów z sylabą li i bardzo często ją powtarza zanim dokończy zdanie ale również r, ł, l. Przy tym przewraca oczkami - widać, że ma trudności z przejściem do dalszego mówienia. Byłam z Małą u logopedy i dowiedziałam się, że Misia bardzo ładnie mówi, że ma niespotykanie bogate słownictwo i że prawdopodobnie jest to spowodowane bogatym zasobem słów. Poza tym pojawił się u nas 7-mio miesięczny braciszek i może w ten sposób okazuje zazdrość. Mała urodziła się 2 m-ce przed terminem, zaczęła szybko mówić i jest naszym oczkiem w głowie zawsze pieszczona przytulana i wydaje mi się, że nie uległo to zmianie. Nieraz jak jej zwrócę uwagę, aby była ciszej jak usypiam Małego to zauważam, że bardziej się zacina. Proszę o poradę chciałabym, aby za 2 m-ce poszła do przedszkola i nie chcę popełnić jakiegoś błędu.
Pytanie przysłała pani Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
z pewnością sytuacja pojawienia się rodzeństwa była dla Córeczki trudna, ale mimo iż zazdrość przeżywają wszystkie dzieci , jednak nie wszystkie reagują zacinaniem się. Radzę pomóc dziecku w przezwyciężeniu tych trudności, tak jak zawsze w sytuacji jąkania proszę zadbać o odpowiednią ilość snu, porę pójścia do łóżka, wyciszenie przed snem.
Proszę zrezygnować z telewizji, komputera, czipsów, coca coli, cukierków - żelków i gum rozpuszczalnych. Dziecko powinno mieć ruch na świeżym powietrzu, spacer, basen. Zachęcam do zajęć - malowanie, śpiew, i do udziału w zajęciach grup teatralnych dla małych dzieci.
Rodzice małych dzieci potwierdzają także pozytywny wpływ wczesnej nauki czytania na kłopoty z niepłynnością mowy. Zachęcam więc do zabawy-nauki w czytanie - seria "Kocham czytać" (www.we.pl)
Pozdrawiam bardzo serdecznie
Jagoda Cieszyńska