5 latek nie mówi
Witam Panią serdecznie, mam synka który w lipcu skończył 5 lat i do tej pory nie mówi, tzn tylko powie mama, tata, nie daj, na kotka mówi kici, na psa chau chau, itp. Jeżdżę od lekarza do lekarza, ale żaden nie zna przyczyny dlaczego nie mówi. Może Pani mi coś doradzi?
Pozdrawiam
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
nie chodzi tylko o szukanie przyczyny, ale o niesienie dziecku natychmiastowej pomocy. Rozumiem, że badanie mózgu wykluczyło uszkodzenie lewej półkuli.
Brak mowy wpływa na rozwój intelektualny dziecka, a po tak długim czasie zmiany w mózgu są nieodwracalne. Przede wszystkim należy przeprowadzić diagnozę funkcji poznawczych. Takie badanie przeprowadza psycholog lub logopeda, który ma uprawnienia do badania testem SON-R.
dopiero po badaniu testem i określeniu dominacji stronnej można poszukiwać odpowiedzi na pytanie o przyczyny braku mowy.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Oczywiście będą konieczne inne ćwiczenia, ale by je zalecić konieczne jest zbadanie dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska