Dlaczego moje dziecko nie składa sylab?
Witam,
Mój synek ma 2 lata i 5 miesięcy. Mówę wiele słów jednosylabowych typu: pies, kot, myć, miś, jeść, pić, dam, mam, wiem, tam, tu, to, ten, pyta: co to? Jednak ze słów już dwusylabowych mówi tylko: mama, tata, baba, dziadzia, ciocia. Powtarza każdą literke i każdą sylabę, jednak nie potrafi sam wypowiedzieć wielosylabowych wyrazów.
Co powiniśmy robić? Jak możemy mu pomóc?
Iza

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izo,
Warto pomóc Synkowi poprzez zastosowanie programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Proszę także zwrócić uwagę na wybór dominującej ręki i ruchy naprzemienne nóg (jazda na rowerku).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska