3-latek z niedosłuchem obustronnym umiarkowanym nie chce mówić
Dzień dobry,
Mój syn ma 3 lata, niedosłuch nerwowo-czuciowy obustronny (50 db UP, 60 (70) UL) nosi aparaty od lutego 2012 r. (chętniej odkąd ma swoje prywatne od XII.2012) i bardzo mało mówi, ale rekompensuje to sobie gestykulacją, a robi to tak obrazowo, że nawet obce osoby, widzące dziecko po raz pierwszy, nie mają problemu ze zrozumieniem o co mu chodzi. Cieszy nas, że ma ogromną potrzebę komunikacji, ale brak mowy niepokoi. Używa kilku słów, ale jest to stanowczo za mało jak na trzylatka. Jest pod opieką surdologopedy i psychologa. Na pewno ważną informacją będzie również fakt, że dziecko urodziło się w ciężkiej zamartwicy, 72h spędziło w "zimnym czepku" (cool-cap), na OIOMie 7 tygodni, 5 tygodni pod respiratorem. W obrazie mózgu widocznie zmiany po niedotlenieniu, niektóre zmiany uległy cofnięciu. Rozwój poznawczy adekwatny do wieku. Proszę o radę jak wspomóc dziecko w rozwoju mowy.
Dziękuję i pozdrawiam,
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
Niedosłuch Synka nie jest głęboki, ale na początku nabywania systemu językowego konieczna jest stymulacja.
Pomocne będą artykuły, które znajdzie Pani w zakładce "Do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Na temat technik pracy nad kształtowaniem systemu językowego dzieci niesłyszących pisałam także  w ostatniej książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Można także skorzystać z monografii J. Cieszyńska - "Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym".
Ważna techniką jest dziennik wydarzeń dokładnie opisany w ostatniej książce. Mam nadzieję, że surdologopeda wprowadził wszystkie techniki.
Terapia systemowa obejmuje przede wszystkim:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego (historyjki obrazkowe) i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" www.we.pl  i "Sylaby inaczej" www.konferencje-logopedyczne.pl, "Moje pierwsze słowa www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska