Dwujęzyczność i problemy z mową
Witam,
Mam poważny problem. Córka ma 4 lata, mieszkamy za granicą, urodziła się poza granicami kraju. Od 11 miesiąca życia chodzi do tutejszego żłobka, a teraz już przedszkola. Do 3 roku życia mówiła po swojemu, po 3 roku życia zaczęła mówić po polsku "mixując" z duńskim. Teraz ma 4 lata, mówi po polsku, wiadomo nie odmienia jak trzeba albo tłumaczy stricte z duńskiego na polski i nie zawsze jest to składniowe, ale problem leży gdzie indziej. Kiedy zapytam ją o coś to albo odpowiada zdawkowo, albo zaczyna mówić o czymś innym albo odpowie krótko i niezbyt zwięźle. Czy jest to objaw jakiegoś cofnięcia psychicznego czy córka po prostu nie wie jak to wszystko opowiedzieć? Panie w przedszkolu mówią mi często, że zachowuje się tak jakby się spieszyła, że nie rozumieją jej dobrze, bo wygląda na to, że chce tyle na raz opowiedzieć, że się gubi i zniechęca. Jest bardzo mądrą, błyskotliwą i sprytną dziewczynką. Szybko się uczy, jest lubiana w grupie. Proszę o pomoc lub jakąś radę, bo nie wiem już co mysleć. Pozdrawiam
Sandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sandro,
Warto zbadać wszystkie funkcje poznawcze Córeczki, bo problem tkwi pewnie w trudności z linearnym porządkowaniem informacji. Dobrym testem jest SON-R, który jest wykorzystywany w całej Europie. Gdy interpretuję wyniki tego testu łatwo mi powiedzieć na co zwrócić uwagę. Być może Córeczka jest lewouszna lub lewooczna, co w znacznym stopniu utrudnia linearne porządkowanie, czyli opowiadanie o tym, co się wydarzyło. Być może należy do grupy dzieci zagrożonych dysleksją. To wszystko należałoby sprawdzić, przede wszystkim formułę dominacji stronnej.
Na razie radzę popracować nad narracją przez opowiadanie historyjek obrazkowych oraz prowadzenie dziennika wydarzeń. Proszę o dzienniku poczytać w blogu dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "Do pobrania" na naszej stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska