Dwujęzyczność a nauka trzeciego języka - 1,5 roczne dziecko
Witam,
Jesteśmy polsko-czeskim małżeństwem, mieszkajacym w Czechach. Nasza 19 miesięczna córka uczy się obu języków zgodnie z metoda OPOL (większość dnia przebywa tylko ze mną i język polski słyszy częściej). Dziecko ma bardzo dobry słuch i szybciutko chwyta i ładnie powtarza słówka w obu językach. Jednak w codziennej komunikacji używa słów, które są dla niej łatwiejsze, więc zarówno do mnie, jak i męża mówi mieszanką polsko-czeskich słówek. Chciałam wysłać teraz dziecko na kurs języka angielskiego. Czy nie jest to zbyt wcześnie? Nie chcę, żeby nasza córeczka miała mętlik w głowie wywołany kolejnym językiem. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
Diana

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Diano,
Wysłanie dziecka na kurs języka angielskiego byłoby całkowicie nierozsądne z Pani strony. Córeczka musi najpierw opanować swoje dwa etniczne języki, to znaczy budować zdania gramatycznie poprawne, by mogła uczyć się kolejnego systemu. Zawsze radzę umiar w wymaganiach stawianych dziecku. Najkorzystniej jest wcześnie uczyć czytać w językach etnicznych (zwykle około 4 roku życia dzieci już czytają, gdy zaczynamy około 2 roku życia). Znajomość języków etnicznych w piśmie przed rozpoczęciem edukacji szkolnej otworzy dziecku klucz do odkodowywania każdego języka. Proszę poczytać w zakładce "do pobrania" na naszej stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Program wczesnej nauki czytania "Kocham czytać " - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska