Czy to alalia?
Dzień dobry Pani Profesor,
Jestem początkującym logopedą i nie jestem pewna jaką postawić diagnozę. Moja pacjentka ma 3,5 roku, jest po wylewie krwi do mózgu, wylew nastąpił najprawdopodobniej w czasie porodu. Lewa półkula nie jest uszkodzona, wylew nastąpił w półkuli prawej. Dziecko używa słów: mama, tata, cicia (kot), tak, nie, tu, si (siku). Wszystko rozumie, pokazuje obrazki. W czasie terapii używa tylko tych słów, które umie wypowiedzieć. Nie używa wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
Bardzo proszę mi pomóc, czy to może być alalia czy tylko opóźniony rozwój mowy?
Zaczęłam pracować na Pani książkach "Kocham czytać", za wcześnie jednak by widzieć jakieś postępy, bo pracuję na nich dopiero od kilku dni.
Bardzo dziękuję za wszelkie wskazówki.
Weronika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Weroniko,
To już jest alalia, bo w tym wieku dziecko powinno budować zdania gramatycznie poprawne. Ale być może dziewczynka należy do tej grupy osób, które mają odwrotną asymetrię planum temporale i wówczas te osoby przetwarzają mowę w półkuli prawej. Jeśli tak to wylew do prawej półkuli mógł w efekcie spowodować afazję dziecięcą.
Ważne jest zbadanie dominacji stronnej i stwierdzenie czy nie ma choćby drobnych asymetrii na twarzy, czy w sprawności nóg (w tym wypadku nie chodzi o dominację, ale o różnice obserwowane podczas chodzenia).
Warto także zastosować program słuchowy (www.arson.pl).
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
4. Jeśli po 2 miesiącach słuchania 2 pierwszych części nie pojawią się powtórzenia wprowadzić należy 4 części serii "Sylaby i rzeczowniki".
5. Jeżeli po 4 miesiącach nie pojawi się powtarzanie sugeruję zastosowanie MTG.
6. Po pojawieniu się pierwszych rzeczowników wprowadzić należy "Czasowniki l. pojedyncza" .
7. W dalszej kolejności "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
8. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska