Dziecko 1,5 roku nie pokazuje palcem, nie wykonuje poleceń
Witam,
Mój synek ma teraz 1,5 roku i nie pokazuje palcem (zdarzyło mu się to może kilka razy, ale na nic konkretnego, nie na zasadzie, że coś od nas chciał), nie mówi, mówi po swojemu, zaczął mówić mama, ale tak nie wiadomo do kogo to mówi...nie pokazuje pacem, żeby mu coś podać tylko sam sięga, nie wykonuje poleceń typu podaj misia, przynieś zabawkę, zupełnie nas wtedy ignoruje i nie patrzy na nas, nie reaguje na imię, czasami tylko zareagował, kilka razy, ale generalnie nie. Jak chce żeby pokazał palcem na konkretną rzecz w książeczce to też nie. Kontakt wzrokowy łapie, ale tylko jak on chce, jak go wołamy to nic, czasami tylko, ale bardzo rzadko. Lubi się przytulać, uśmiecha się, jest wesoły, ale jak się zdenerwuje, że mu coś nie wyjdzie to ciężko mu się uspokoić, ale nie trwa to bardzo długo (kiedyś było dłużej); nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych, jak się załatwi w pieluchę to nie ma reakcji, czasem mi się wydaje, że coś zapłacze, ale nie stara się nas zainteresować tym. Nie lubi przewijania, ani ubierania w kurtkę, ale już co do ubrań takich na gołe ciało to nie ma problemu. W lustrze wygląda że się widzi i nawet jak ja wystawie język, to on też. Bierze mnie za rękę i prowadzi gdzieś np. do drugiego pokoju, ale nic tam ode mnie nie chce. Byłam u logopedy i, ponieważ jeszcze dodatkowo nie chce jest "dorosłych" obiadów najlepiej mixy i logopeda zalecił najpierw badanie słuchu, ale miał minę taką, że przypuszcza, że to autyzm...
Uwielbia reklamy i tylko przy nich je, ale po przeczytaniu postów tutaj już nie robimy tego. W związku z tym nakarmienie go jest koszmarem... Proszę o pomoc!
Bożena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Bożeno,
Zachowanie Synka jest bardzo niepokojące i należy natychmiast rozpocząć terapię. W takich sytuacjach stawiamy diagnozę zagrożenia autyzmem i rozpoczynamy intensywną terapię, by nienormatywne zachowania się nie utrwaliły. Słusznie, że zrezygnowaliście Państwo z telewizji. Radzę, albo usunąć z domu telewizor, albo wymontować z niego jakąś część, by nikt z opiekunów dziecka nie uległ pokusie przy karmieniu, czy ubieraniu.
Jeżeli chce Pani, by dziecko stopniowo akceptowało inne niż miksowane posiłki trzeba pilnować stałych godzin, nie dawać dziecku jedzenia między posiłkami, do picia podawać herbatkę z pokrzywy.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
Aby dziecko współpracowało z drugą osobą trzeba wypracować pole wspólnej uwagi podczas 20 minutowych zabaw przy stoliku. Może to być np. dobieranie parami takich samych obrazków oraz ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska