Dziecko po przejściach nie gaworzy
Witam,
Jestem mamą 11-miesięcznego Gabrysia. Synek ma cechy agenezji ciała modzelowatego, obustronny niedosłuch 55db), obniżone napięcie mięśniowe, był intubowany około miesiąc. Obecnie jest rehabilitowany metodą Vojty, jeździmy również na masaże logopedyczne. Gabryś nie mówi, nie gaworzy jedynie aaaa yyy, jest kontaktowy. Pisałam e-maile do Pani profesor i dzwoniłam do Centrum szkoły krakowskiej, aby umówić synka na konsultację do Pani, ale do końca roku nie ma wolnych terminów, jesteśmy na liście osób rezerwowych - pilnie. Nie wiemy co mamy robić, jak pokierować synkiem, co mu wolno a czego nie, zanim nie skonsultujemy się z Panią Profesor. Zamówiliśmy książki "Wczesna interwencja terapeutyczna"oraz "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dziecka". Bardzo proszę o pomoc i konsultację.
Pozdrawiam serdecznie,
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
Rzeczywiście nie ma już wolnych terminów do końca roku. Niestety moja praca w uniwersytecie i częste wyjazdy za granicę uniemożliwiają mi zaoferowanie dodatkowych terminów. Radzę skorzystać z zajęć u terapeuty prowadzącego zajęcia metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl), który pokaże Pani jak stosować program słuchowy i pracować nad wspólnym polem uwagi i naśladownictwem.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). 20 minut dziennie. Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto też układać parami dwa takie same obrazki. Polecam także:
Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska