Czas drzemek u 4-miesięcznego dziecka
Witam serdecznie,
Mam problem z ustaleniem czasu dziennych drzemek u naszego malucha. Ale po kolei: synek ma 4 miesiące, w nocy śpi ok. od 20 do 8 rano z trzema przerwami na jedzenie, wieczorem zasypia sam bez żadnego problemu. Do niedawna w ciągu dnia zasypiał kiedy chciał, czasem w trakcie zabawy. Teraz coś się zmieniło. Mały śpi ok. 30 min. do 1h około 10-11, potem idziemy na spacer. W wózku maluch na ogół śpi, albo przynajmniej drzemie, ale jak wózek się zatrzyma, to się wybudza. Po południu zwykle idziemy jeszcze raz na spacer, synek też przysypia. Czy powinnam ustalić mu stały czas drzemki popołudniowej w domu? Czy też to co śpi przed południem, w wózku i w nocy mu wystarcza?
Natalia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
W mojej ocenie wszystko przebiega prawidłowo. Trzy drzemki u 4-miesięcznego malucha z zachowaniem spokojnego snu w nocy to jest jak najbardziej dobrze. Jeżeli mały jest zadowolony i nie wykazuje zmęczenia, nie ma powodu ustalania stałej popołudniowej drzemki w domu. Wybudzanie się podczas drzemki w wózku na spacerze u dziecka w tym wieku jest dosyć częste. Dzienny sen rosnącego niemowlęcia nie jest już tak głęboki jak w pierwszych tygodniach życia.
Te zmiany ze spaniem, które Panią zaskoczyły to zupełnie zwyczajne zjawisko. Niemowlęta przemieniają swe zwyczaje jak tylko ich mamy przyzwyczają się do jakiegoś rytmu. To dlatego, że dzieci w tym czasie tak szybko rosną, ich potrzeby zmieniają się co kilka tygodni. W późnym niemowlęctwie powinny mu wystarczać dwie drzemki w dzień, a około roku już jedna. Dobrze tę drzemkę dobrze jest zachować do ok. 3 - 3,5 r.ż.
Serdecznie pozdrawiam i życzę radości z macierzyństwa :)
Agnieszka Sokołowska