Ilość dzieci w grupie integracyjnej
Witam,
Mój synek chodzi do przedszkola integracyjnego ze względu na posiadane orzeczenie o upośledzeniu.
Uczęszcza do grupy 6-latków. Grupa liczy 28 dzieci. Czy dyrekcja może utworzyć tak liczną grupę i gdzie mogę złożyć ewentualną skargę? lub czy mogę złożyć anonimowe zgłoszenie w celu kontroli w takiej placówce, gdyż nie chciałabym aby dziecko czuło się bardziej niekomfortowo niż w dniu dzisiejszym, bo widzę, że jest problem.
Śledząc różne rozporządzenia doczytałam, że w grupie integracyjnej nie powinno być więcej niż 20 osób.
Proszę o odpowiedź.
Izabela

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 2011 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół liczebność dzieci w grupie w przedszkolu integracyjnym powinna wynosić do 20 osób, w tym do 5 dzieci z niepełnosprawnością. Nic mi nie wiadomo o tym, by przepisy te uległy jakimś zmianom. To rzeczywiście zdumiewające, by grupa integracyjna mogła liczyć aż 28 dzieci i nie wiem, jakie motywy mogły kierować dyrekcją przy podejmowaniu takiej decyzji.
Szczegółowe informacje na temat liczebności, a także wszelkie inne zasady pracy w przedszkolu, do którego uczęszcza Pani synek, powinna Pani odszukać w statucie tej placówki. Dokument ten powinien być udostępniony do wglądu dla rodziców. Warto przeczytać wszystko dokładnie przed podjęciem jakichkolwiek kroków prawnych.
Organem nadzorującym pracę przedszkola jest Kuratorium Oświaty i tam można złożyć zażalenie na naruszenie przepisów. Trudno mi powiedzieć, czy skarga złożona anonimowo zostanie rozpatrzona. Według rozporządzeń prawnych należy podać swoje nazwisko i adres. Wiąże się to także z możliwością udzielenia odpowiedzi składającemu zażalenie. Ze względu na względy społeczne anonimowo zgłaszane sprawy bywają rozpatrywane, ale to bywa różnie w różnych kuratoriach. W 2012 r. Departament Komunikacji Społecznej MEN wydał dokument następującej treści: ...jeżeli pozyskana przez kuratora oświaty, w wyniku anonimowego przekazu, informacja wskazuje na zaistnienie w szkole niepokojącego zjawiska stanowiącego zakres przedmiotowy nadzoru pedagogicznego, zgodnie z § 3 ust. 3 przywołanego powyżej rozporządzenia, kurator może zarządzić przeprowadzenie np. Kontroli doraźnej w szkole
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska