Dziecko boi się nowości
Witam,
Mój 5 i pół letni syn od 3 lat uczęszcza do przedszkola. Obecnie jest przygotowywany do kl.1. Podpisałam zgodę na zajęcia z pedagogiem szkolnym, ale syn kiedy pani po niego przyszła nie chciał opuścić sali. Tak samo dziś, po raz pierwszy mieli zajęcia ruchowe na nowej sali gimnastycznej i nie chciał się przebrać, ćwiczyć. Siedział cały czas na ławeczce. Trudno go przekonać, boi się nowości, deszczu (po gradzie jaki miał miejsce) - mówi nauczycielka. W domu go zachęcam do nowych rzeczy, przygód itp. Wychodzimy do nowych miejsc. Jest lękliwym dzieckiem, wycofuje się. Nie wiem jak mu pomóc. Dziękuję za odpowiedź.
Bogusia

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Myślę, że trudno mi powiedzieć z czego wynika strach przed nowymi sytuacjami. W związku z tym, że synka czeka wiele nowości w następnym roku myślę, że warto poszukać opieki psychologicznej i już teraz zająć się tą kwestią. Psycholog poobserwuje synka i udzieli Pani wskazówek. Lęk przed nowościami często współtowarzyszy zaburzeniom rozwojowym, warto temu się przyjrzeć. Na pewno nie wolno synka zmuszać do uczestniczenia w sytuacjach, których się boi. Warto nazywać jego uczucia w tym momencie i powoli oswajać go z nową sytuacją np. najpierw wspólnie obejrzeć salę, gdzie będą odbywały się zajęcia, dobrym pomysłem jest to, aby Pani była z nim na zajęciach dopóki się nie oswoi. Synek potrzebuje więcej czasu i na razie to otoczenie musi się do niego dostosować.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska