6-latek ma problemy z mową
Witam,
Mój syn ma 6 lat i ma problemy z wymową: nie kończy wyrazów, zmiękcza niektóre słowa. Jest pod opieką logopedy i Pani stwierdziła, że zaburzona mowa. Od strony fonetyki rozwija się prawidłowo jak mogę mu jeszcze pomóc? Byliśmy u laryngologa - wszystko jest w porządku, nawet badanie słuchu robiliśmy, bo poprzednia logopeda tak zażyczyła. Ćwiczę z nim w domu. Teraz poszedł do zerówki i Pani też nim ćwiczy, nawet myślałam czy do psychologa i neurologa z nim nie iść.
Byłabym wdzięczna za poradę.
Aneta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jeśli standardowa terapia logopedyczna nie jest skuteczna, być może należałoby rozważyć pracę z neurologopedą. Oprócz tego myślę, że warto byłoby zasięgnąć opinii logopedy (lub neurologopedy), który ma certyfikat do pracy metodą NDT - Bobath. Metoda ta, mająca podłoże w fizjoterapii, jest stosowana również w logopedii, przynosząc efekty w pracy korygującej napięcie mięśniowe w obrębie twarzoczaszki. Wiele dzieci nie potrafi nauczyć się wyraźnie mówić z powodu obniżonego napięcia mięśniowego, dlatego też radziłabym Pani diagnostykę w tym kierunku. Skuteczna jest również metoda Moralesa, regulująca napięcie mięśniowe. Jest już dosyć sporo specjalistów, pracujących tymi metodami.
Serdecznie pozdrawiam i życzę, by udało się znaleźć Pani skuteczną metodą dla synka.
Agnieszka Sokołowska