Wielojęzyczność
Witam serdecznie,
Czytam właśnie wasze forum i tez mam problem z wielojęzycznością córki 2,5-letniej. Jesteśmy mieszaną rodziną: ja z Polski, mąż z Armenii, mieszkamy w Holandii, w domu mówimy po rosyjsku.
Córka zaczęła mówić po armeńsku, teraz mówi już kilka słów po polsku (każdy mówi w swoim języku), niestety mąż pracuje i nie przebywa z nią duzo czasu, są dziadkowie z Armenii i pewnie dlatego zaczęła mówic po armeńsku. Córka rozumie jak mowię do niej po polsku, mąż po armeńsku, nawet jak rozmawiamy po rosyjsku też rozumie, po holendersku rozumie kilka słów. Od kilku tygodni zaczęła się niechęć, zaczęła mówić swoim językiem (dziecięcym) i bardzo się irytuje, że nie rozumiemy. Wysłano nas do logopedy i tu pani doszła do wniosku po kilku wizytach, że nasza córka nie rozumie co mówimy tylko powtarza słowa, a dodam, że córka nie odzywa się na tych wizytach ani słowem do niej.
Po prostu już nie wiemy co robić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Musicie Państwo na razie ograniczyć się do dwóch języków (polskiego i armeńskiego) ponieważ są to etniczne języki rodziców. Dziecko nie powinno chodzić do przedszkola w Holandii dopóki nie opanuje języka rodziców. O tych problemach może Pani poczytać w moich artykułach na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.
Radzę zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska