26 miesięcy i regres mowy
Witam serdecznie,
Odnoszę wrażenie, że mój 26 miesięczny syn nie odnosi postępów w rozwoju mowy. Jak miał 7 miesięcy mówił mama, w 10 miesiącu dużo mówił po swojemu tzw. monologów, wszystko rozumie, wykonuje polecenia, naśladuje dużo zwierząt, układa cały alfabet - puzzle ze zwierzętami, jak mówimy co ma podać (choć jak się zapomnimy powiedzieć, sam wie co po czym następuje), sam układa domino obrazkowe i wieżę z 12 klocków. Kopie piłkę od roku, lewą nogą, je lewą nogą, ale prawą często trzyma przedmioty, uwielbia książeczki i czytanie bajek, ogląda bajki rano i wieczorem od roku czasu. Kilka miesięcy temu powiedział zdanie "to je kon" (to jest koń). Ogólnie ma wiele do powiedzenia, jednak nie jesteśmy w stanie go zrozumieć. Mówi nie i "dada, tata, baba", tańczy, pokazuje części ciała, naśladuje tańce dzieci z "kaczuszek". W 18 m. jego życia wróciłam do pracy zawodowej. Ma silną skazę białkową. Samodzielnie zaczął chodzić w 14 miesiącu życia.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Regres w rozwoju mowy jest zawsze bardzo niepokojący i nie należy lekceważyć tych objawów. Jeśli dziecko, kilka miesięcy temu powiedziało zdanie, ale dalej nie rozwija komunikacji to sytuacja jest dramatyczna.
Wpływ wysokich technologii na funkcje poznawcze dzieci jest bardzo negatywny, polecam lektury:
1. Nicholas Carr, Płytki umysłJak Internet wpływa na nasz mózg,
2. Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji
3. Rainer Patzlaff, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka
4. G. Small, G. Vorgan, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Poznań, 2011.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska