Moja córka ma 2 lata i 8 m-cy i nie chce powtarzać zdań
Droga Pani Profesor. Moja córka w październiku skończy 3 lata i umie powtórzyć samodzielnie słowa dwusylabowe, a jej zdania to: mama cho, babcia pa, dziadzia tu. Gdy staram się nauczyć ja nowego słowa odwraca moja uwagę, albo raz powtórzy, a potem już nie chce. Staram się bardzo jej nie naciskać mowie jej proste wierszyki, śpiewam, ale powtarzać po mnie nie chce.Jest bardzo sprawna ruchowo. Nie wiem czy dieta ma jakiś wpływ, ale Olcia uwielbia mleko i jogurty oraz mięso, a za słodyczami i owocami nie przepada(może tylko lizaki). Trudno mi jest odzwyczaić ją od smoczka, pije mleko z bluetki rano i wieczorem. Oczywiście z moich obaw teściowie się śmieją i zamiast pomagać to podpowiadają jej, czyli mówią za nią gdy ja ja o coś pytam. Postanowiłam kupić książeczki "Kocham czytać", ale proszę powiedzieć co jeszcze mogę zrobić. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
Pytanie przesłała Pani Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino, przede wszystkim należy wyrzucić smoczek i butelkę. Mam nadzieję, że Oleńka nie używa smoczka w ciągu dnia, bo to blokuje rozwój mowy.
Proszę nie zmuszać córeczki do powtarzania, ale pokazując jej obrazki w książeczkach "Kocham czytać" - wyraźnie, melodyjnie i głośno odczytywać sylaby. Koniecznie proszę także zastosować program "Słucham i uczę się mówić" E. Wianeckiej (www.arson.pl). Dziecko, KONIECZNIE musi słuchać w słuchawkach 10-15 minut dziennie (można podzielić na 3 x). Proszę pamiętać, że bez względu na to, co mówi rodzina matka ma intuicje i wie, że dziecko nie rozwija się jak inne. Trzyletnia dziewczynka powinna rozmawiać, pytać, opowiadać o świecie budując zdania złożone, jeśli tego nie czyni rozwój jej myślenia będzie zahamowany.
Namawiam do natychmiastowej pracy.
Pozdrawiam serdecznie
JAgoda Cieszyńska