4-latek mało mówi
Witam,
Mój synek ma 4 lata i 4 miesiące mówi mało: mama, tata, baba, dziadzia, dzidzi, but, bob, mimi, klucz, auto, zna wyrazy dźwiękonaśladowcze zwierząt i pojazdów, sam się załatwia, ubiera, myje zęby, jest dzieckiem pogodnym, lubiącym się bawić, chodzi do przedszkola, nie miał tam trudności z adaptacją, nie płakał. Urodził się w 42 tygodniu ciązy, dostał 5 punktów, potem już 10. Miał podokostnego krwiaka prawostronnego poporodowego, który ładnie się wchłonął i lekarka nie kazała nam jeździć na konsultacje. Rozwijał się normalnie, gaworzył, siadał, pełzał, raczkował, chodził, pojawiały się pierwsze słowa. Filip dużo mówi, ale po swojemu. Byliśmy u dwóch psychiatrów na diagnozie; jedna napisał nam całościowe zaburzenia rozwojowe z cechami autystycznymi i opóźniony rozwój mowy. Druga natomiast tylko opóźniony rozwój mowy. Cechy autystyczne wzięły się, ponieważ w wywiadzie u pani psychiatry powiedział, że Filipek lubi bawić się autami układając je w pionie lub poziomie. Ja zawsze brałam to jako zabawę w parking, on je pozwala ruszać, bawi się i czasem lubi biegać w koło, że niby się gonimy w koło stołu. Miał robione badanie psychologiczne rozwojowe w zeszłym roku wynik 3/12 i dostał zajęcia wczesnego wspomagania. Proszę o pomoc, nie wiem jak pomóc synkowi. Jestem z województwa śląskiego. Wiem, że jak do 6 roku nie rozwinie się mowa to potem już tak zostanie, a i Filipek wszystkie polecenia wykonuje wie gdzie, co leży jak się nazywa, tylko nie umie tego powiedzieć. Proszę o pomoc pani Doktor.
Pozdrawiam,
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
Brak mowy może być skutkiem zaburzeń autystycznych lub afatycznych. Ważna jest diagnoza poziomu funkcji poznawczych (test SON-R). Brak mowy w tym wieku jest bardzo traumatyczny dla dziecka dlatego nie wolno czekać ani jednego dnia dłużej.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska