Chłopiec dwujęzyczny 33 miesięcy, bardzo niewyraźnie mówi
Dobry wieczór,
Mój syn, 33 miesięcy, wychowuje się dwujęzycznie (polski, niemiecki) i choć jego umiejętności mówienia na bieżąco się rozwijają, to jednak w porównaniu do rówieśników ma mniejszy zasób słownictwa i swobody wypowiedzi, a dodatkowo ogromnym problemem jest to, że mówi w obu językach bardzo niewyraźnie, co powoduje zasadnicze trudności w komunikacji z osobami spoza rodziny.
Opiekunki w przedszkolu twierdzą, że powinniśmy z diagnozą i ewentualną terapią logopedyczną poczekać do momentu, gdy dziecko skończy 3 lata, ale wydaje mi się, że szkoda tych 3 miesięcy do 3. urodzin, poza tym terapia dotyczyłaby tylko języka niemieckiego. Dlatego chciałabym zacząć pracować z nim na materiałach pani prof. Cieszyńskiej (Słucham i uczę się mówić), ale nie wiem, w jakiej kolejności powinniśmy używać zeszytów (planujem zakup całej serii), chyba, że metoda pracy opisana jest w każdym z zeszytów lub ewentualnie istnieje odrębny poradnik dla rodzica, jak pracować z materiałami.
Moje drugie pytanie dotyczy serii "Kocham czytać" i zastanawiam się, czy oba materiały na tyle się uzupełniają, że można by je sensownie połączyć, czy raczej należy przerobić na początku jedną serię (nauka mówienia), a dopiero później zająć się nauką czytania.
Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź.
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
Słusznie podjęła Pani deczyzję o konieczności natychmiastowej terapii. Naukę słuchania zawsze łączymy z programem "Kocham czytać", bo to bardzo motywuje dzieci do prawidłowego powtarzania. Jeżeli ojciec dziecka posługuje się językiem niemieckim to powinien czytać z dzieckiem wersję w swym etnicznym języku ("Ich liebe Lesen", która została wydana w tym samym wydawnictwie). Jeśli ojciec jest Polakiem, proszę zostawić nauczanie języka niemieckiego etnicznym użytkownikom. Język niemiecki i tak poprzez edukację stanie się językiem funkcjonanie pierwszym.
Z programu "Słucham i uczę się mówić" proszę wykorzystać pierwszą książeczkę ("Samogłoski i wykrzyknienia"), opuścić "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i zakupić 4 książeczki "Sylaby i rzeczownki" oraz jedną "Trudne głoski". Proszę pamiętać o konieczności słuchania w słuchawkach!!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska