Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Czy to autyzm? - 3-letnie dziecko

Witam serdecznie,
Bardzo boję się, że mój synek może cierpieć na autyzm. Za miesiąc skończy 3 latka. Mówi niewiele: mama, tata, baba, dziadek, pa-pa, picie, dom, auto, kotek, pan.
Naśladuje odgłosy zwierząt, zna cyferki (nawet próbuje je wymawiać), literki, powtarza za mną sylaby, ale gorzej z ułożeniem słowa. Umie przeczytać wyrazy: mama, tata, auto, kot, dom, baba, dziadek. Zna kolory, zwierzątka, umie rozróżnić płeć, bawi się w udawanie np. udaje, że rozmawia przez telefon. Naśladuje czynności wykonywane przez domowników, pokazuje części ciała, umie pokazać jak się śmieje, jak płacze, jak śpi, jak je itd.
Nie zawsze reaguje na imię, czasami odcina się, np. jak słucha muzyki. To samo było przy TV dlatego zrezygnowaliśmy z telewizji i synek w ogóle jej nie ogląda.
Kontakt wzrokowy jest dziwny. Jednego dnia ładnie patrzy w oczy, uśmiecha się, a innego dnia unika kontaktu wzrokowego.
Bardzo lubi się przytulać, woła mnie lub męża żebyśmy siedzieli z nim w pokoju, ciągnie babcię za rękę żeby z nim się bawiła.
Czasami układa auta w rzędy (w sumie to najpierw pojeździ autkiem, a potem parkuje, i kolejne i kolejne), ale nie są to równe rządki i nie robi afery jak mu taki rządek popsuje.
W chwilach wielkiej radości macha rączkami. Często popiskuje i wydaje okrzyki w sumie tak bez powodu.
Chodzi do przedszkola. Idzie tam chętnie i bardzo się cieszy jak po niego przychodzę.
Pokazuje paluszkiem jak coś chce i mówi "daj" albo "mamama daj". Ale też zdarza mu się pokierowac moją ręką na coś co chce.
Nie zauważyłam żadnych rytuałów w działaniu, nie reaguje negatywnie na dźwięki ani zmianę w otoczeniu. Nie mamy problemów ze spaniem ani z jedzeniem. Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne biegnąc do łazienki.
odpowiada "tak" lub "nie" na pytania.
Lubi kręcić się w kółko, ale nie wokół własnej osi tylko raczej chodzić w kółko, zazwyczaj do muzyki lub jak się wygłupiamy.
Jest nerwowy, jak czegoś mu zabronię to krzyczy, ale gdy każę mu się uspokoić to przestaje i nagle wykonuje polecenia, których normalnie "niby nie rozumie" np. że ma usiąść na kanapie i się uspokoić albo pozbierać zabawki itp.
Sama nie wiem co myśleć...
Przepraszam że tak chaotycznie pisze.
Mema
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Mamo,

Oczywiście nie postawię diagnozy na odległość, ale z całkowitą pewnością stwierdzam zaburzenie rozwoju. Dziecko w wieku trzech lat buduje już zdania gramatycznie poprawne, opowiada o świecie, swoich przeżyciach i emocjach, a przede wszystkim zadaje niezwykle dla rozwoju ważne pytanie "dlaczego?".

Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl)
Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
 
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
 
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
 
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

 


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć