5-latek - dyslalia?
Witam,
Mój synek 5 3/12 lat, w kwietniu 2013 po operacji rozszczepu podżluzówkowego podniebienia miękkiego. Stwierdza się podniebienie gotyckie, krótkie podniebienie miękkie, ale zdaniem prof. Dudkiewicz - absolutnie nie jest konieczna faryngoplastyka. Obecnie nieco uchodzi powietrze nosem, jest nosowanie otwarte. Wywoływane były głoski p, b, h, l, ł, n... nigdy k, g. Dmuchamy, chuchamy, ćwiczymy język, podniebienie.
Uprzejmie proszę o informacje czy jest jakaś kolejność wywoływania głosek przy wskazanym problemie. Neurologicznie w porządku. Z góry serdecznie dziękuję za pomoc, bo kręcimy sie w kółko, a logopedzi rozkładają ręce, a czas biegnie, a mowa synka - niestety nie zawsze jest zrozumiała.
Pozdrawiam,
Żaneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Żaneto,
Nie wiem czy głoski k i g nie były wywoływane, bo chłopiec je wymawiał, czy nikt nie wywoływał, bo nie wiedział jak. Dmuchanie, chuchanie i ćwiczenia języka niczego nie zmienią, bo w tym wieku nie takich ćwiczeń Synek potrzebuje.
Trudno bez posłuchania, jak dziecko mówi udzielać sensownych rad. Z pewnością ważne są ćwiczenia słuchowe: program "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) - być może wystarczy jedna płyta (są 4, ale może tylko ta jest koniecznie gdzie są nagrane sylaby z K i g). Program słuchowy to książeczka z płytą, sylaby i wyrazy są nagrane, tak że wydłużony jest czas ich trwania. Zasadą jest słuchanie w słuchawkach.
Korzystamy także z metod wizulizacyjnych (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie małe dzieci z trudnościami artykulacyjnymi uczymy wcześnie czytać, bo to bardzo pomaga prawidłowo ułożyć język, żuchwę itd. Stosujemy program "Kocham czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska