Prawie 3-letnie dziecko bardzo mało mówi
Witam!
Mój prawie 3-letni synek mówi tylko mama, mam i dużo po swojemu, praktycznie buzia mu się nie zamyka. Naśladuje odgłosy auta, kota, psa, krowy, pociągu, myszy, karetki... Rozumie wszystko co się do niego mówi, ale nie zawsze słucha co się od niego chce. Jest dzieckiem dość nerwowym, szybko się denerwuje, jeśli coś jest nie po jego myśli lub nie potrafi czegoś zrobić lub powiedzieć. Dopiero od niedawna zaczął sam jeść, ale trzeba mu przypominać, to samo tyczy się samodzielnego ubierania. Lubi inne dzieci i cieszy się kiedy wie, że będzie mógł się z nimi bawić. Bardzo lubi zabawę autkami, nie przepada za kredkami, ale lubi malować farbami.
Bardzo proszę o radę.
Dziękuję.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
Brak umiejętności budowania zdań w wieku 3 lat to wielki problem. Synek nie tylko nie ma możliwości rozwijania myślenia abstrakcyjnego, ale także emocjonalnego i społecznego.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Niezwykle wazne jest badanie dominacji stronnej, ustalenie dominacji ręki i sprawdzenie dominacji ucha. To wszystko ma ogromny wpływ na opanowanie systemu językowego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska