Adaptacja w przedszkolu 3,5-latki
Dzień dobry,
Prosiłabym o rade w sprawie 3,5 letniej córki, która właśnie rozpoczęła "przygodę" z przedszkolem (prywatnym) i jak na razie jest to przygoda dość emocjonująca i trudna...
Córka jest jedynaczką, ma dosyć dominujący i silny charakter, nie jest typem dziecka cichego i spolegliwego, dlatego też nasze początki w przedszkolu są raczej ciężkie. Córka często złości się i denerwuje, szczególnie kiedy panie chcą ją do czegoś nakłonić, np. do wspólnej dyrygowanej zabawy w kółku czy przy stoliku lub do jedzenia. Pojawiają się momenty, kiedy mała tak mocno się emocjonuje i denerwuje, że potrafi ugryźć się w rękę czy powtarzać w kółko, że wszyscy są głupi.
Grupa w przedszkolu jest mała (9 dzieci, ale raczej młodsze od niej...), panie próbują stosować metodę NVC, ale od wczoraj zauważyłam u małej coś niepokojącego - bawiąc się w przedszkole, zaprowadzała misie i lalki do "gabinetu"' do były niegrzeczne, nie chciały zjeść itp. Wiem z relacji przedszkolanek, że córka była zabierana do gabinetu p. dyrektor (jest blisko ich sali), aby tam się uspokoiła, ale najwyraźniej ona odbiera to jako karę (?).
Prosiłabym o radę, bo nie chce aby córka zraziła się do przedszkola, które lubi i chce tam chodzić, i chciałabym pomoc jej "oswoić" te emocje...
Dziękuję serdecznie!
Gosia

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
W takich przypadkach odradzam wprowadzania do zabaw na siłę (nie wiem co miała Pani na myśli pisząc "próbują nakłonić"), Córeczka jest dopiero w procesie adaptacji i musi jeszcze trochę czasu minąć zanim dobrze poczuje się w przedszkolu. Prawdopodobnie musi również zaprzyjaźnić się z paniami, żeby zrobić coś czego one chcą, a ona być może nie. Uważam, że córeczka nie musi uczestniczyć w zabawach, których nie chce. Jeżeli córeczka odbiera wyprowadzanie do gabinetu jako karę być może ma to taki charakter.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska