Jak zapobiec odtrąceniu?
Witam,
Mam 3,5-letnią córeczkę, która zaczęła chodzić do przedszkola w tym roku. Bardzo cieszyła się z tego, że będzie chodzić do przedszkola i nadal chętnie tam chodzi. Niestety już po dwóch dniach zaczęła opowiadać, że dziewczynki nie chcą się z nią bawić. Wiem, że sama jest dzieckiem odważnym i próbującym dominować nad innymi, z drugiej strony w grupie ma dziewczynkę, którą zna już od roku i która również ma taki charakter. Odkąd się znają rywalizują ze sobą. Z tego co mówi moja córka koleżanka przeciągnęła do siebie inne dzieci, natomiast moja córka bawi się sama. Na razie to tylko jej opowieści, ale boję się, że zrazi się do przedszkola. Co powinnam jej mówić żeby ją wesprzeć i żeby dalej mogła wierzyć w siebie?Jak nią pokierować?
Agnieszka

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Proszę nie bać się takiej sytuacji. Jeżeli córeczka jest silna i ma "mocny" charakter to sobie poradzi. Warto mówić jej, że tak bywa, że dzieci raz nie chcą się ze sobą bawić, a po jakimś czasie chcą. Wspólnie zastanowić się co może robić, jeśli dziewczynki nie chcą się z nią bawić np. bawić się sama, rysować, bawić się z chłopcami. Można zaprosić pojedynczo którąś z dziewczynek do domu. Jeżeli dziecko jest przez dłuższy czas odtrącane należy poprosić panią pedagog z przedszkola o włączenie się w sprawę i interwencję.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska