Nagłe problemy z zasypianiem i ze snem w nocy
Witam,
Mam taki problem, otóż synek od 3 miesiąca ładnie przesypiał całe noce u siebie w łóżeczku. Teraz ma 8 miesięcy, a od ok miesiąca zaczęły się problemy ze snem. W dzień śpi ok. 2 razy po godzinie, max 1,5 h, ale już przy próbie położenia go do łóżeczka zaczyna się płacz i krzyki - wcześniej usypiał ładnie zaraz po odłożeniu do łóżeczka. Widzę, że jest zmęczony. Co do snu w nocy to dostaje wieczorem butlę kaszki przez sen ok. 22, kładzie się koło 21., usypia ładnie, ale budzi się co chwilę, wstaję do niego po kilkadziesiąt razy w nocy. Dostaje piciu i chce mu się pić, bo trochę wypija, ale nie za każdym razem... Budzi się, kręci, jęczy, wstaje na czworaka i dopóki nie dostanie smoczka to się nie uspokaja, ale za chwilę znów wypluwa smoczek i znów wstaje. Co można zrobić w takiej sytuacji? Jaka może być przyczyna? Ma 2 dolne ząbki, górne jeszcze nie idą, bo sprawdzam na bieżąco. Proszę o radę. Dziękuję.
Patrycja

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Patrycjo,
Powodów takiego zachowania może być kilka. Jednym z głównych "podejrzanych" w tym wieku u dzieci jest jednak ząbkowanie. Dla rodziców widoczny jest ostatni etap tego procesu, kiedy białe ząbki widać już spod dziąseł. Wyrastanie zębów trwa jednak dłużej i jest dla dzieci boleśnie odczuwalne, szczególnie w nocy.
Druga możliwość wiąże się z gwałtownym rozwojem motorycznym i społecznym, jaki następuje w okresie starszego niemowlęctwa. Dzieci bywają tak zafascynowane swoimi nowymi możliwościami odkrywania świata, siadaniem, raczkowaniem, wstawaniem, gaworzeniem, jedzeniem, coraz bardziej świadomym manipulowaniem różnymi przedmiotami, że czasami są zbyt zmęczone, by móc zasnąć. Ich układ nerwowy jest przeciążony nadmiarem wrażeń. To się często zdarza u dzieci między 8 a 10 miesiącem życia.
Może być też tak, że małego boli brzuszek, warto wówczas podawać przez jakiś czas probiotyk typu Lacido Baby.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska