Spuchnięty móżdżek
Witam,
Jestem mamą 2-letniej Amelki, dowiedziałam się, że moja córka przez niedotlenienie przy porodzie ma spuchnięty móżdżek (mózg mały)
Nie dociera do niego dobrze krew i dziecko jest inne niż reszta dwulatków, nie zawsze reaguje na swoje imię, daje tylko to co ma w ręce, nic o co się poprosi, robi w sumie to co ona chce. Chciałam zapytać czy jest jakaś możliwość aby to leczyć?
Aga

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Ze względu na rolę kontrolującą i koordynującą funkcjonowanie organizmu, wszelkie schorzenia związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem móżdżku mają dalekosiężne konsekwencje dla rozwoju dziecka. Amelka powinna znajdować się pod stałą opieką neurologa dziecięcego.
Móżdżkowe schorzenia neurologiczne skutkują zwykle zaburzeniami równowagi, niezbornością ruchów, nieprawidłowościami w koordynacji wzrokowo-ruchowej. Niestety można spodziewać się również negatywnego wpływu na funkcje poznawcze i rozwój umysłowy.
Oprócz konsultacji neurologicznej, zalecam Pani podjęcie starań o uzyskanie zaświadczenia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Dokument taki wydawany jest w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i uprawnia do korzystania z terapii do 6-7 roku życia. Jest bardzo ważne, by systematyczne oddziaływania terapeutyczne podjąć jak najwcześniej, gdyż u tak małych dzieci wiele można uzyskać dzięki plastyczności układu nerwowego. Z Amelką powinien pracować m.in. fizjoterapeuta (NDT-Bobath). Powinna mieć również zajęcia z psychomotoryki, pływania, być może z logopedą. Wszystko to muszą ocenić specjaliści w procesie diagnozy. Warto również zbadać poziom funkcjonowania słuchu i wzroku.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska