Powtarzanie końcówek wyrazów
Witam Panią Profesor,
Mój 6-letni syn rozwija się intelektualnie nieco szybciej niż jego rówieśnicy (czyta płynnie całe zdanie, książki), ale jednocześnie jest niezwykle emocjonalny i nieco nadpobudliwy. Od pewnego czasu zauważyłam, że gdy opowiada coś bardzo zaaferowany to powtarza końcówki słów (np. rycerz- erz, koń- oń, itp.). Czy to może być objaw mikrouszkodzenia w mózgu? Czy powinnam zgłosić się do neurologa? Nadmienię, że syn urodził się z cechami niedotlenienia.
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
Trudny, przedłużający się poród, niedotlenienie mogą powodować uszkodzenia układu nerwowego od poważnych do jedynie funkcjonalnych. Dobry rozwój intelektualnych Synka raczej wyklucza mikrouszkodzenie. Jednak nawet małe urazy mogą w efekcje zakłócać funkcjonowanie dziecka lub powodować wrażliwość układu nerwowego. Jeśli w życiu dziecka pojawią się inne niekorzystne czynniki, takie jak: częste choroby, przyjmowanie antybiotyków, nadmierna stymulacja obrazem (tv, komputer itp), brak ruchu na świeżym powietrzu to wszystko może prowadzić do pojawienia się objawów, które można niwelować.
Radzę całkowitą rezygnację z wysokich technologii, rower, basen, zdrowe jedzenie, odpowiednią ilość snu. Jeśli niepłynność będzie się utrzymywała warto rozpocząć działania terapeutyczne, które można rozpocząć w domu (śpiewanie, odgrywanie teatrzyków, wspólne czytanie z podziałem na role).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska