Seplenienie międzyzębowe u 2-latka
Witam,
Moja córeczka ma 2 latka i 4 miesiące, poszła do przedszkola, gdzie miała zajęcia z logopedą. Pani logopeda stwierdziła u Mai seplenienie międzyzębowe. Czy u tak małego dziecka, które dopiero zaczyna mówić można stwierdzić taką wadę i czy już teraz należy poddać córkę terapii?
Pozdrawiam serdecznie,
Iza

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izo,
Jeśli Córeczka wypowiada już zdania, a głoski w wyrazach realizowane są z językiem wysuniętym między zęby to oczywiście należy stwierdzić seplenienie międzyzębowe. Jednak nie o to chodzi, by dziecko siedziało z logopedą przed lustrem ćwiczyło miny i dmuchanie w piórko. Trzeba przygotować pacynkę, której doszywamy języczek (są takie koniki z zębami i językiem w IKEI) i uczymy pacynkę razem z dzieckiem, jak trzeba ładnie mówić chowając języczek. Tak się bawimy kilka razy w ciągu dnia, pokazując także innym dorosłym domownikom. Podczas dnia możemy od czasu do czasu przypomnieć: "musimy chować języczek, bo konik patrzy i się uczy" i tyle.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska