Awantura w przedszkolu
Dzień dobry,
Moja 3-letnia córka nie chce zostać beze mnie w przedszkolu po tym jak pani ukarała ją za to, że córka nie chciała posprzątać z ławki swoich rzeczy z plecaka, które wyrzuciła jak pani kazała wyjąć kubeczek, a przez rzeczy na przebranie nie mogła wyciągnąć kubka. Pani kazała posprzątać i jak córka nie chciała to pani spakowała jej rzeczy do plecaka i plecak ten wyrzuciła do kosza na śmieci na oczach dzieci. Powiedziała, że teraz możesz płakać, bo nie masz plecaka i córka weszła pod ławkę i zaczęła płakać, i wołać mamę i teraz bardzo się zmieniła. Chce pójść, ale ze mną - opowiedział mi 5-letni syn o tym. Co ja mam zrobić?
Lidia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Takiego zachowania przedszkolanki nie można nazwać inaczej jak skandalicznym. Nie są to praktyki dopuszczalne w placówkach edukacyjnych, szczególnie wobec małych dzieci - tak w przedszkolu, jak i w szkole. Pani córeczka ma dopiero 3 lata, jej stosunek do przedszkola, a potem szkoły, właśnie się kształtuje. Bardzo wiele zależy tu od postawy wychowawcy w przedszkolu. To, co zrobiła ta pani jest zaprzeczeniem wszystkiego, co powinien sobą reprezentować nauczyciel małych dzieci i niestety bardzo źle świadczy nie tylko o jej przygotowaniu do zawodu, jak i o niej jako człowieku. Kto nie ma świadomości, co czyni, upokarzając małe dziecko, nie jest dobrym nauczycielem.
Rekcja dziecka jest jak najbardziej zrozumiała. Moim zdaniem nie powinna Pani sprawy przemilczeć, gdyż to tylko może zachęcić do kontynuowania tego rodzaju "metod wychowawczych". Sądzę, że rozmowę z nauczycielką na temat tego epizodu powinna Pani odbyć w obecności dyrektora placówki. Absolutnie proszę nie pozwolić, by odpowiedzialność za sytuację została zrzucona na dziecko. Jest rzeczą naturalną, że trzylatek nie radzi sobie z rozpakowywaniem plecaka albo niewłaściwie reaguje na polecenia nauczyciela. Odpowiedzialnością nauczyciela jest uczyć dzieci w atmosferze bezpieczeństwa, życzliwości i wiary w ich możliwości. Tylko tyle... aż tyle.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska