Stymulowanie niemowląt w 3 miesiącu życia
Witam Pani Profesor,
Bardzo proszę o wskazówki jak stymulować niemowlę, które ma 3 miesiące, aby w przyszłości nie miało problemów z nauką czytania i pisania. Moje pierwsze dziecko jest dyslektykiem i z ogromnym trudem przychodzi mu czytanie.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
Bardzo się cieszę, że już podjęła Pani kroki, by wspierać rozwój swojego dziecka.
Oto zestaw ćwiczeń.
1. pokazujemy dziecku karty "Stymulacja rozwoju funkcji poznawczych w wieku niemowlęcym" (www.konferencje-logopedyczne.pl), zasłaniając swoją twarz, odsłaniamy twarz i wypowiadamy samogłoski, napierw pojedynczo, potem podwojone, a potem ich różne układy.
2. Zostawiamy z boku łóżeczka co godzinę inną kartę.
3. Pokazujemy kartę, by pobudzić dziecko do podążania wzrokiem za obrazem.
4. Umieszczamy po bokach łóżeczka głośniki i 3 razy dziennie emitujemy dwa razy samogłoski z płyty "Samogłoski i wykrzyknienia" - www.arson.pl.
Od 6 miesiąca życia, gdy dziecko już będzie siedzieć z podparciem rozpoczynamy nowe ćwiczenia i włączamy kolejną płytke "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna"www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska