Problem w szkole
Dzień dobry,
Mam problem z 9-latkiem. Jest teraz w 3 klasie, a nadal nie rozmawia na lekcji tzn. nie potrafi chyba wydobyć z siebie głosu podczas odpytywania przez nauczyciela na lekcji przy całej klasie. Na przerwach jest wszystko dobrze: rozmawia z kolegami z klasy, grają w piłkę. Jest tak od zerówki aż do dziś. W poradni rozkładają ręce i w szkole również. Ostatnio na wywiadówce otrzymałam informację, że syn się nie odzywa, bo się przyzwyczaił i tak mu wygodnie. Poza szkołą też jest nieśmiały, ale wybiórczo, ponieważ jakby wybierał sobie osoby, którym bardziej ufa lub gdy dojdzie wspólna pasja, wtedy się otwiera. Skutkiem tego może nie otrzymać promocji do 4 klasy. Nie mam pojęcia co robić. Proszę o jakąkolwiek wskazówkę.
Jolanta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Szkoła i poradnia nie powinny rozkładać rąk, tylko pomóc. To nie kwestia dobrej woli, lecz podstawowych obowiązków, jakimi są rozpoznawanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizacja procesu i programu nauczania. Dziecko powinno być zdiagnozowane pod kątem mutyzmu selektywnego i nieśmiałości. Na stałe powinien z nim pracować mądry pedagog lub psycholog. Opinia z poradni powinna umożliwić szkole indywidualizowanie programu, metod pracy, tak by chłopiec mógł uzyskiwać oceny poprzez prace pisemne, a nie ustne. To nie powinno być przyczyną powtarzania klasy.
Mówienie, że on się przyzwyczaił to wróżenie z fusów. Może tak oczywiście być, że jemu jest wygodnie nie iść na przód, nie mierzyć się ze swoim problemem, ale zadaniem dorosłych nie jest biernie czekać, aż on sobie z tym sam poradzi. Bez diagnozy i profesjonalnej pracy nikt nie ma prawa oceniać jego niemówienia w taki sposób, w kategoriach woli lub jej braku u dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska