Problem z adaptacją 4-latka w przedszkolu
Witam,
Mój 4 -letni synek od września chodzi do przedszkola. Jest w grupie gdzie jest 6 dzieci 4 letnich, a reszta to 5-latki. Synek bardzo źle znosi adaptacje. Pierwszego dnia było super, poszedł chętnie. Odebrałam go po drugim śniadanku i był zadowolony. Natomiast kolejne dni były ciężkie. Płacze przy rozstaniu do tego stopnia, że zwymiotuje. Przez cały pobyt popłakuje, stoi z boku nie bawi się z dziećmi. Obserwowałam go jak byli na dworze to siedział sam na ławeczce, aż serce mi się kroiło. Proszę o pomoc co zrobić? Czy zabrać go z tego przedszkola? Dodam jeszcze, że jak pytam go dlaczego tak płacze to mówi, że dlatego, że nie ma mnie.
Ania

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Aniu,
U tak wrażliwego dziecka mieszana wiekowo grupa nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak nie ma wyjścia to trzeba chłopca mocno wesprzeć.
Proszę też poprosić o wsparcie nauczycielki. W dużej mierze w ich rękach leży to jak synek będzie czuł się w przedszkolu. Należy go wspierać by nie czuł się odrzucony.
Pani ze swojej strony może zadbać o jak najwcześniejsze odbieranie go (np. po obiadku), rozmawianie o przedszkolu w samych superlatywach. Może Pani podarować synkowi jakiś "magiczny talizman", który będzie miał zawsze w kieszeni i jak będzie mu smutno będzie mógł go ścisnąć w dłoni. Okres adaptacji dla wielu dzieci jest bardzo trudny, a jego czas trwanie bardzo zindywidualizowany.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak