Dwujęzyczny 3-latek
Witam,
Mój syn ma 3 latka, ja mówię po Polsku, a jego tata po Angielsku. Bardzo mało mówi, parę słówek, jednak rozumie co się do niego mówi. Ja zaczynam się martwić czy to jest normalne, jedni mówią, że nie mówi, bo się używa dwóch języków, inni, że już dawno powinien mówić. Proszę o pomoc i radę, co powinnam zrobić.
Dziękuję,
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
Oczywiście, że trzylatek powinien już opowiadać o świecie, budując zadania gramatycznie poprawne. Widać, że nie jest to tylko problem dwujęzyczności, a kłopot w rozwoju mowy, który może być spowodowany różnymi czynnikami. O dwujęzyczności może Pani poczytać w zakładce "Do pobrania" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl.
Radzę szybko rozpocząć terapię. Jeśli mieszka Pani Wlk. Brytanii w pobliżu Londynu to w Luton jest ośrodek pracujący metodą krakowską (07436564107).
Jeśli nie będzie Pani mogła skorzystać z pomocy logopedów w ośrodku musi Pani działać sama.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp.),
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu opisuję także problem dwujęzyczności.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska