Syn 2 lata i 2 miesiące - regres mowy
Witam,
Pani Profesor mam pytanie, ponieważ niepokoi mnie zachowanie syna, od miesiąca przestał mówić i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego. Mam przypuszczenia, że może być to spowodowane incydentem z jego kuzynką w tym samym wieku, ponieważ właśnie miesiąc temu ugryzła syna dwa razy w plecy i miał bardzo duże siniaki. Nie wiem czy to spowodowało, że się zamknął w sobie czy są to objawy autyzmu. Syn reaguje jak go o coś poproszę, jest bardzo wesołym chłopcem, nie je sam i nie mówi, ale jak czegoś bardzo chce to powie oraz mam wrażenie, że jak chcę mu coś wytłumaczy to jakby to do niego nie docierało, jakby nie rozumiał co chcę mu powiedzieć. Bardzo proszę o opinię na moje pytanie. Jestem bardzo przestraszona, że może to być autyzm. Dziękuję.
Jadwiga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Jadwigo,
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój wszystkich funkcji poznawczych Synka, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Regres w rozwoju mowy zawsze wskazuje na poważne zaburzenie i nie wolno dłużej czekać z podjęciem terapii.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Koniecznie trzeba wyeliminować telewizję, dźwiękowe zabawki oraz hałas w tle (radio).
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska