Czy dziecko na respiratorze ma szansę nauczyć się mówić?
Dzień dobry,
Nazywam się Sylwia i jestem mamą trzyletniej Lenki, która od urodzenia jest niewydolna oddechowo (na respiratorze), córka nie mówi, ale próbuje wydobywając dźwięki potrafi nawet zanucić melodie piosenek, które jej śpiewamy. Lena powtarza każde słowo, które jej powiemy, ale brzmi to zupełnie inaczej. Moje pytanie: czy dziecko na rurce tracheostomijnej i respiratorze ma szansę nauczyć się mówić?
Pozdrawiam
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
Niestety nie mam doświadczenia w pracy z dziećmi z rurką tracheostomijną. Powinna Pani poszukać informacji u osób, które pracują z dorosłymi po operacji.
Jeśli Córeczka stara się powtarzać, to trzeba kontynuować te ćwiczenia, bo wyrazistość nie jest tak ważna jak samo mówienie.
W każdej sytuacji zaburzeń komunikacji językowej uczymy dzieci czytać, by mogły potem komunikować się za pomocą pisma lub podawanych etykietek z napisami. Nauka czytania przebiega z wykorzystaniem sylab. Początki nauki czytania znajdzie Pani w artykule na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, w zakładce "Do pobrania".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska