4-latek z Zespołem Aspergera
Dzień dobry,
4-latek ma w diagnozie zespół Aspergera, miał zamartwicę urodzeniową. Problem jest z mową jest bardzo żywym dzieckiem, fiksuje odnośnie literek, liczb. Mowa i tak ruszyła, ale jest najbardziej zrozumiała dla rodziców. Dziecko ma tiki: unoszenie głowy do tyłu pochrząkiwanie - zaczęły się w tym roku. Dziecko zaczęło chodzić do przedszkola dopiero w tym roku. Proszę o poradę.
Joanna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Uważam, że warto zweryfikować diagnozę. Podany tu opis nie pasuje do cech charakterystycznych dla zespołu Aspergera. Dzieci z tym syndromem zawsze są w normie intelektualnej i zwykle dość wcześnie i prawidłowo rozwija się u nich mowa. Sposób mówienia i formułowania myśli jest specyficzny, lecz nie niezrozumiały dla osób postronnych. Zamartwica oznacza niedotlenienie w okresie okołoporodowym, co niesie ze sobą konsekwencje natury neurologicznej. Unoszenie głowy do tyłu z tym właśnie może się wiązać. Warto skonsultować się z dobrym neurologiem dziecięcym, fizjoterapeutą (NDT Bobath) i terapeutą integracji sensorycznej, który oceni ewentualność występowania przetrwałych odruchów. Dziecko powinno być objęte programem wczesnego wspomagania rozwoju. Zaświadczenie o takiej potrzebie wydawane jest przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i uprawnia do objęcia dziecka terapią do 6 - 7 r. ż., tj. do momentu pójścia do szkoły.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska