Brak snu u miesięcznego niemowlęcia
Witam,
Mój synek ma już miesiąc. Niestety bardzo mało sypia w dzień ok. 2-3 godzin, w nocy 1-2 godzin. Karmię go piersią, po każdym posiłku staram się nosić go tak długo, aż mu się odbije, jednak to nie pomaga. Mały cały czas płacze, strasznie marudzi, ulewa mu się, wierci się na wszystkie strony i notorycznie szuka piersi. Byłam z nim u pediatry stwierdził, że u takiego maleństw brak snu to norma, która z czasem się unormuje. Zapisał nam espumisan na kolki i o to cała jego porada. Błagam o pomoc, już nie daję rady, nie mogę patrzeć jak on cierpi.
Angelika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jeżeli miesięczne dziecko źle śpi, to nie jest to problem, który można zlekceważyć. Warto skorzystać z pomocy doświadczonej położnej - doradcy laktacyjnego, która oceni, czy umie już Pani przystawiać synka do piersi tak, by się najadał. Częste szukanie piersi może świadczyć o tym, że on nie ssie efektywne. By poskromić odruch szukania proszę pomyśleć o smoczku i nauczyć go używania go zanim skończy 2 miesiące. Warto wypróbować kauczukowy, który jest miękki. Wiele dzieci odrzuca twarde, silikonowe smoczki. Ulewanie się mleka jest typowe u niemowląt przed opanowaniem umiejętności siedzenia, czyli do ok.5-6 m-ca. Jednakże, jeżeli tak dzieje się cały czas, jest to prawdopodobnie efekt zbyt częstego jedzenia, jego brzuszek nie nadąża z trawieniem. Na kolki jest jeszcze troszkę za wcześnie, to raczej między 2-4 m-cem. Teraz raczej warto rozważyć podawanie probiotyku z pałeczkami kwasu mlekowego np. LacidoBaby. Jego jałowy jeszcze niedawno przewód pokarmowy może być zasiedlony przez bakterie i dlatego może boleć go brzuszek. To często spotykany problem u takich maluszków. Warto wówczas wspomóc ochronnie jego przewód pokarmowy.
Proszę sprawdzić też, czy nie ubiera go Pani zbyt ciepło do spania. To często popełniany błąd młodych rodziców. Niemowlę, któremu jest ciepło, ma ciepłe plecki. Ze względu na rozwijające się mechanizmy krążenia krwi, zimne rączki i nóżki nie są tu miarodajne.
Jeśli chodzi o te normy ze snem to noworodkowy sen powinien być długi i mocny. Pomiędzy 2 a 4 miesiącem życia staje się on rzeczywiście płytki i łatwo niemowlę wybudzić. W ogóle jest to czas dużej niestabilności, uczenia się bycia w świecie innym niż brzuch mamy. Niestety rodzice są wtedy wykończeni. Po ok. 4 m-cu dziecko powinno być już zaadaptowane, a jego dzień i noc w miarę regularne.
Bez względu na wszystko proszę go dużo nosić, tulić i śpiewać kołysanki. Tego nigdy nie za wiele, bezcenne dla jego poczucia bezpieczeństwa i więzi z mamą (on szuka piersi nie tyle z głodu, ile dla bliskości).
Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego
Agnieszka Sokołowska