Problemy 8-latki
Witam,
Od pewnego czasu mamy problem z córką. Martwię się, bo często kłóci się z rówieśnikami. Potrafi powiedzieć wiele niemiłych słów, a potem o tym zapomina. Jestem zaniepokojona, bo przez to dziecko nie ma bliskich zaufanych koleżanek i kolegów. Napomknę, że dziecko jest lubiane, bo jednak dzieci chcą się z nią bawić, w szkole też dobrze porozumiewa się z rówieśnikami. Ale niestety widzę jakieś problemy. Ostatnio też brzydko odzywa się w stosunku do nas i siostry, i jest pełna złości. Nie wiem czy to nie wynika z tego, że ma problem z dorastaniem. Do tej pory była gwiazdeczką i ulubienicą wszystkich, bo była mała. Ale dorosła i to się zmienia, dzieci się zmieniają, a ona chyba nie umie się przystosować.
Boję się, że rówieśnicy odwrócą się od niej i będzie samotna. Bo dzieci już teraz zauważają jej zachowanie i już nie ustępują, i odsuwają się.
Patrycja

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Rzeczywiście takie zachowania mogą być sygnałem, że coś trudnego dzieje się w życiu dziecka. Trudno mi poradzić w jaki sposób pomóc córeczce. Myślę, że warto poświęcać jej dużo czasu. Może podczas Waszych rozmów dojdzie Pani na czym polega problem córeczki. Można również sprawdzić poziom hormonów przytarczycowych TSH, czasem zmiana w zachowaniu dziecka wskazuje na problemy w zakresie gospodarki hormonalnej. Bez względu na powód zachowania córki należy konsekwentnie wyznaczać jej granice i wskazywać co jest dobre a co złe.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska