Częste tiki u 3-latka - czy mogą oznaczać "przyzwyczajenie"?
Witam serdecznie,
Od kilku miesięcy zauważyłam u dziecka bardzo częste "wzruszanie ramionami" i ruchy obu rączek. Początkowo były to pojedyncze ruchu, obecnie te tiki pojawiają się nawet kilka razy na minutę. Gdy pytam córeczkę, dlaczego to robi - odpowiada, że spada jej sweterek z ramion (a faktycznie ma na sobie bluzkę, która w żaden sposób nie krępuje jej ruchów). Czy dziecko mogło "nauczyć się" tego ruchu (nie raz widziałam, że poprawia spadający rękawek kurtki wiosną) i teraz pomimo, że nic jej nie przeszkadza - utrwaliło sobie taki tik? Dodam, że dziecko jest bardzo żywiołowe, ruchliwe, ciekawe świata. Gdy staram się pomasować kark i ramiona - córeczka się denerwuje. Jestem przerażona... Serdecznie dziękuję za poradę.
Weronika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Drogą porady internetowej nie da się rozwiać takich wątpliwości na 100%. Może być tak, że nawykowa czynność związana z poprawianiem kurtki utrwaliła się na tyle, że rozszerzył się i zintensyfikował jej zakres. Proces taki odbywa się poza świadomością dziecka. Ciągłe zwracanie córeczce uwagi i próby masowania - jeśli ona tego nie chce - nie pomogą nawyku zlikwidować. Dopóki dziecko "nie ma z tym problemu" jest pogodne, radosne i żywiołowe, istnieje szansa, że przy zachowaniu spokoju z czasem czynność ustąpi. Polecam ćwiczenia usprawniające propriocepcję (czucie głębokie) - zawijanie mocno w nieco szorstki ręcznik po kąpieli, zabawy w szczotkowanie skóry (najlepiej szczotką chirurgiczną), huśtanie w hamaku z koca itp. Proszę uzbroić się w cierpliwość (wygaszanie nawyku trwa długo) i pracować tak, by mała nie odczuwała nadmiernej presji, Państwa skupienia na tej czynności. Jeśli uzna Pani, że trzeba skorzystać z konsultacji medycznej należy poradzić się doświadczonego dziecięcego neurologa lub dziecięcego psychiatry.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska