Problemy z 5-letnim autystykiem
Witam,
Jestem mamą dwójki dzieci. Córka 9 lat ma zespół Aspergera. Igorek lat 5 autyzm. Igorek jest autystykiem dość wysoko funkcjonującym. Od 2 roku życia przebywa w przedszkolu dla dzieci z autyzmem. Dodatkowo uczestniczy w terapii behawioralnej, logopedycznej i sensorycznej. W wymiarze 40 godzin miesięcznie. Mowa zaczęła rozwijać się u dziecka około 1,5 roku temu. Nasz dzień przebiega rytualnie, nie ma większych zmian. Od czasu rozpoczęcia roku szkolnego Igor wracając z zajęć od razu zaczyna krzyczeć, kopać, bić się po twarzy, po czym się wycisza. Sytuacja powtarza się rano przed wyjazdem i na wieczór, gdy pora iść spać. Rozmawiałam już na ten temat z wychowawczynią która twierdzi że w przedszkolu wszystko jest w porządku. Jednak kazała go obserwować. Igorek na chwilę obecną nie potrafi jeszcze czekać na swoją kolej, ma ogromne kłopoty grafomotoryczne rysunki na etapie bazgrot. Mowa służy do komunikacji jednak często występują echolalie i ciągłe wokalizacje. Czasami są chwile, że jest radosny, a po minucie już jakby z powrotem w swoim świecie. Nie potrafi jeździć na rowerku czterokołowym. Nie wykonuje jeszcze czynności z zakresu samoobsługi. Dodatkowym problemem są bezsenne noce, Igor budzi się i płacze do 3- 4 razy w ciągu nocy. Od rana jest bardzo pobudzony. Bardzo proszę o poradę co mogę zrobić, żeby go troszkę wyciszyć.
Edyta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zachowania Igora mają charakter odreagowania emocji, których wiele (dla niego zapewne zbyt wiele) przeżywa w przedszkolu. Nie znaczy to w najmniejszym stopniu, że w przedszkolu jest mu źle, lecz że jego układ nerwowy musi odreagować nadmiar bodźców i przeżyć, zanim będzie mógł się wyciszyć w środowisku domowym. Jest to szczególnie zrozumiałe po przerwie wakacyjnej, co wymaga od niego ponownego zaadaptowania się do warunków. W wyciszaniu przydatny może być masaż. Warto wypróbować też olejki eteryczne. W przypadku dzieci z autyzmem dobrze dobierać je ze specjalistą, ponieważ niektóre wyciszają, inne pobudzają. Dobrze dobrane olejki mogą pomóc na bezsenne noce. Międzynarodową specjalistką w tej dziedzinie jest terapeutka Yonie Bonawie z Singapuru. Proszę również przyjrzeć się diecie synka, która powinna być uboga w węglowodany.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska