Przeniesienie do młodszej grupy w przedszkolu
Witam,
Mój synek Aleks skończył w maju 4-latka, rok temu chodził do przedszkola do I grupy gdzie świetnie dogadywał się z kolegami. W tym roku po 2 września okazało się, że jego dotychczasowa grupa jest grupą III, a mojego syna przenieśli do grupy II, gdzie wszystko jest nowe (sala, pani i dzieci). Dodam, że grupa II jest grupą 3- i 4-latków, a jego stara grupa jest 4- i 5-latków. Proszę mi powiedzieć co mam robić: czy starać się o przeniesienie go do swoich rówieśników (starej grupy), czy zostawić tak jak jest teraz? Dodam, że Pani Dyrektor nie powiadomiła nas o tej zmianie, zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym i nie ukrywam, że jest mi przykro z tego powodu. Mój syn widząc swoją starą grupę w przedszkolu robi smutną minkę i widzę, że tęskni za kolegami. Nie chciałabym mu w jakikolwiek sposób zaszkodzić. Chociaż wchodząc do aktualnej grupy syna jest tak, że widzę iż są to maluchy. Na zebraniu Pani powiedziała, że dzieci będą leżakować, gdzie kompletnie nie widzę na klimacie mojego Aleksa, znowu ma być w tym roku pasowany na przedszkolaka. Proszę o pomoc jako osoby, która pracuje z dziećmi.
Milena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Nie jest korzystne dla dziecka, które już było w maluszkach, powtarzanie grupy, jeśli nie ma ku temu powodów natury rozwojowej. To jest kompletnie bez sensu, żeby dziecko było drugi raz pasowane na przedszkolaka i uczyło się być przedszkolakiem, będąc nim z powodzeniem od roku. Nie ma powodów, dla których dzieci czteroletnie miałyby leżakować. Rozdzielenie dziecka od kolegów, których zna i lubi, i których spodziewał się w swojej grupie po wakacjach, również nie jest dobrym rozwiązaniem. Nie znajduję żadnych argumentów, które uzasadniałyby postawienie Państwa w takiej sytuacji. Uważam, że powinni się Państwo odwołać od decyzji dyrektora, tym bardziej że nikt tego z Państwem nie uzgodnił. Dobrze rozwinięty czterolatek będzie tracił w grupie trzylatków. One będą miały okazję uczyć się od niego, on jednak bardziej potrzebuje swoich kolegów. Dla mądrego czterolatka lepsze jest łączenie z pięciolatkami niż trzylatkami. Nie chodzi tylko o więzi społeczne, ale i o rodzaj zadań edukacyjnych, jakie stawiane są dzieciom trzyletnim i czteroletnim. Szczególnie w zakresie rysowania, wycinania, przygotowywania przedstawień, wyjść na wycieczki - są to znacznie inne wymagania i potrzeby dzieci.
W niektórych przedszkolach dzieli się dzieci z danego rocznika na grupy starszych i młodszych w zależności od półrocza, w jakim przyszły na świat. Ma to jednak sens tylko wtedy, kiedy robi się to od razu, u trzylatków. Późniejsze rozdzielanie dzieci wg takiego kryterium jest sztuczne. Ważniejsze są poziom rozwoju i więzi z innymi dziećmi.
Podział, jakiego niespodziewanie dokonano w Państwa przedszkolu, służy chyba raczej jakimś potrzebom przedszkola. Być może grupy 3-latków i 5-latków są zbyt mało liczne i dlatego rozdzielono 4-latki? Proszę wystąpić o uzasadnienie na piśmie decyzji o przeniesieniu syna do grupy dzieci młodszych i jeśli uzasadnienie to nie przekona Państwa, proszę się odwołać. Aleks jest urodzony w maju, więc tym bardziej - jeśli kryterium wieku decydowało o podziale -powinien być przydzielony do grupy 4/5, a nie 3/4.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska