Warszawa

Porady naszych Ekspertów

18-miesięczne dziecko i problemy wychowacze

Witam serdecznie,
Piszę, bo niepokoi mnie zachowanie mojego 18-miesięcznego synka. Zacznę może od tego, że mieszkamy w Wielkiej Brytanii i synek ma kontakt z językiem polskim i angielskim, ale w trochę mniejszym stopniu. Kontakt z dziećmi na zasadzie spotkania na placu zabaw nieraz na basenie, a ostatnio postanowiłam chodzić na play-grupy. Otóż synek kiedy go wołam po imieniu nie zawsze się odwraca, nieraz po 3-4 razy mówię "Oskar, Oskar..." i łaskawie się popatrzy na chwilę i zaraz wraca do swoich zabawek. Kiedy siedzi wśród swoich zabawek świat nie istnieje, mogę krzyczeć, a dziecko się na mnie może w ogóle nie spojrzeć i często tak jest. Nie ma ochoty na wspólne czytanie książeczek i pokazywanie zwierzątek, raczej woli oglądać sam. Natomiast uwielbia udawać odgłosy zwierzątek, kiedy robimy to bez książeczki potrafi pokazać jak robi świnka i piesek z tym, że pieska naśladuje poprzez "wąchanie" noskiem. Nie potrafię go nauczyć części ciała, bo zaraz się nudzi. W ogóle nie interesują go zabawy typowe dla 1,5-roczniaków. Uwielbia się bawić w berka, w chowanego, robić przewrotki na łóżku, piłka, takie zabawy raczej w ruchu. Chciałabym żeby się rozwijał również intelektualnie, zaczął mówić, bo póki co mówi po swojemu na zasadzie gaworzenia. Nieraz powie tatata mamam baba, jak jest zły mówi bibibibi, jak nie chce czegoś kręci głową i mówi nieeee to jedyne słowo, które wymawia poprawnie. Martwi mnie trochę ta sytuacja. Zaczęliśmy już nawet czytać o autyzmie (spanikowani rodzice), ale wiele objawów się nie sprawdza, dziecko patrzy na nas, nieraz coś po swojemu powie, jak widzi dzieci to jest w siódmym niebie, bawi się z nimi, zaczepia. Uwielbia jak mu się śpiewa kotki dwa i sroczka kaszkę ważyła. Z jedzeniem mieliśmy problem, bo musiał mieć bajkę żeby zjeść. Definitywnie zakazałam jakiejkolwiek TV w domu i widzę postępy, dziecko jada śniadania i kolacje samo, gorzej z obiadami... O owocach nie wspomnę jak je uwielbiał, tak teraz to dla niego udręka. Proszę o opinię, co możemy zrobić żeby dziecko zainteresować czytaniem/pokazywaniem. Czy jego brak reakcji na imię i polecenia są niepokojące i powinniśmy się skontaktować ze specjalistą?

Katarzyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Katarzyno,

Brak reakcji na imię jest niepokojący, dlatego radzę skontaktować się z terapeutami Metody Krakowskiej w Luton (07436564107). Oskarek jest mały i można jeszcze wpłynąć na jego rozwój. Odradzam play-grupy, bo najważniejszy jest teraz język etniczny, by dziecko w przyszłości mogło opanować język angielski, który i tak stanie się językiem pierwszym ze względu na edukację.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć