Jak długo czekać by dziecko przemówiło?
Witam,
Mój Piotruś wszystko rozumie - ma 2 latka i 3 miesiące, potrafi wskazać palcem jak zapytam o rzeczy, potrafi też zrobić większość rzeczy, o które poproszę typu podaj ręcznik, wytrzyj rączki itp. Ale nie chce mówić. Ciągle jest tylko ooo i niewyraźne mami, tata. Proszę o radę czy mam z nim iść do logopedy w Krakowie czy może w jakiś sposób zacząć ćwiczyć mowę? Proszę o radę. Dziękuję
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Może Pani prowadzić sama ćwiczenia w domu, ale warto choćby tylko jeden raz udać się na diagnozę, by terapeuta ułożył dla Piotrusia program terapii i pokazał jak stosować ćwiczenia. W Krakowie polecam Centrum Metody Krakowskiej na ul. Meissnera 40 lub Gabinet Gżegżółka na ul. Piłsudskiego.
Bardzo ważne jest wczesne rozpoczęcie stymulacji, gdy jeszcze dziecko nie przeżywa frustracji z powodu braku mowy.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska