3-latek mówi tylko "po swojemu"
Szanowna Pani,
Jestem ojcem trzylatka, który do tej pory komunikuje się ze światem za pomocą swojego własnego języka. Rozumie każde zdanie wypowiadane do niego, wykonuje bezbłędnie polecenia, jest samodzielny, bardzo sprawny manualnie i fizycznie. Lubi oglądać książeczki i bajki, potrafi skupić się na wykonywanej czynności. Lubi bawić się samodzielnie, ale chętnie też prosi, zaprasza do zabawy starszego brata i rodziców. Jest ciekawy świata, odważny, próbuje samodzielnie korzystać z łazienki, ale wszystko opisuje swoim własnym językiem (si - pić, da - daj, ne - nie, da - tak). Kiedy próbujemy z nim rozmawiać, sylabizować i prosić by powtórzył wypowiadane przez nas słowa - albo robi to swoim własnym językiem albo nie robi tego wcale "zawstydzając" się.
Od września zapisaliśmy Syna do przedszkola. Proszę o jakąś podpowiedź, poradę co możemy zrobić by pomóc Synowi w nauce mowy.
Pozdrawiam,
Mariusz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Mariuszu,
Z pewnością pobyt w przedszkolu nie będzie łatwy dla Synka. Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy, bo jej brak ma zasadniczy wpływ na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska