3-latka z małogłowiem
Pani Jagodo,
Mam wielki kłopot. Jestem na pierwszym roku logopedii i spotkałam na swojej drodze 3-letnią leżącą dziewczynkę z małogłowiem. Eliza wydaje dźwięki zbliżone do e, o, jest niespokojna i płaczliwa, wodzi wzrokiem za eksponowanymi przedmiotami. Co robić, jak mogę pomóc mamie dziewczynki w prowadzeniu terapii, stymulacji mowy?
Sandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sandro,
Powinna Pani skorzystać z programu rozwojowego przygotowanego przeze mnie i przez dr Martę Korendo. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Warto także zastosować program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska